×

10 sprytnych trików psychologicznych, które pozwolą Ci oszczędzać na zakupach

Jak zaoszczędzić niemałe sumy, gdy pójdziemy na zakupy? Mamy dla Was kilka porad, które skutecznie zmniejszą Wasze wydatki na zakupy!

#1 Zamiast karty weź odliczoną gotówkę

Pixabay

Idziesz na zakupy i wiesz, że wydasz na nie 200 zł? Weź dokładnie taką sumę i to w gotówce. Dzięki temu nie wydasz więcej pieniędzy, bo nie będziesz ich miał przy sobie 🙂

#2 W portfelu miej tylko nowe pieniądze

Pixabay

Może brzmi to głupio, ale faktycznie działa! Badanie z 2012 roku opublikowane w Journal of Consumer Research sprawdzało czy fizyczny wygląd pieniędzy wpływa również na nasze wydatki. Okazało się, że tak! Jesteśmy bardziej skłonni wydawać zniszczone lub stare banknoty niż te, które wyglądają jakby trafiły do Nas prosto z banku.

#3 Prześpij się z zakupem

Każdy z Nas miał nie raz tak, że coś zobaczył i od razu by to kupił. Jednakże odwlekanie jest dobre! Wówczas na spokojnie przemyślimy zakup, czy faktycznie potrzebujemy danej rzeczy i czy zmieści się to w naszych miesięcznych wydatkach. Zatem prześpij się z tym! Jeśli nazajutrz dalej będziesz chciał to kupić… cóż wiesz co robić 🙂

#4 Ubierz obcasy!

Twitter/ChrissyDavie_

Według badania przeprowadzonego w 2013 roku przez Brigham Young University skupienie się na utrzymaniu równowagi podczas noszenia wysokich obcasów może mieć wpływ na wydawane pieniądze. Podobne skutki wywołuje obfity posiłek lub zjedzenie czegoś słodkiego np. lodów. Wówczas czujemy się mniej komfortowo, więc skupiamy się tylko na tym, co naprawdę potrzebujemy.

#5 Unikaj długich debat ze sprzedawcami

Jeśli będąc w sklepie w Twoim kierunku zmierza sprzedawca, pytaj o konkrety i podziękuj za pomoc. Im dłużej z nim rozmawiasz tym większa szansa, że coś kupisz. Nie tylko to wina tego, że sprzedawcy uczą się odpowiednich słów i taktyk sprzedażowych, ale wielu z Nas wewnętrznie czuje, że skoro ktoś poświęca nam uwagę, to głupio byłoby czegoś u niego nie kupić.

#6 Włącz muzykę

W sklepie jest dużo elementów, które Nas rozpraszają. Odpowiednia muzyka w sklepie sprawia, że nie czujemy upływu czasu i mimowolnie się relaksujemy. Gwar, urywki rozmów czy pikanie kas rozprasza Naszą uwagę i przez to jesteśmy skłonni do zakupu, którego nawet nie planowaliśmy. Dlatego słuchawki z Naszą własną muzyką to dobry dodatek – jesteśmy odcięci od innych dźwięków i nasz umysł działa zgodnie z naszą wolą.

#7 Nie wierz recenzjom w sieci

Pixabay

Niestety, ale większość recenzji pisanych o produktach, jest tworzona na zlecenie. Są one wybitnie nieobiektywne, a często odnoszą się do nieistniejących elementów danego produktu. Jeśli szukasz porady np. w kwestii elektroniki, to lepiej poszukaj wideo-recenzji na YouTube, jednak nie skupiaj się wyłącznie na polskiej scenie youtubowej.

#8 Weź ze sobą miętówki lub gumę do żucia!

Pixabay

Jedną ze strategii sprzedażowych jest tzw. „marketing zapachowy”. Za pomocą odpowiednich zapachów (świeże pieczywo, bergamotka, wanilia, biała herbata lub bambus) pobudza nas do zakupów. Miętówki oraz gumy do żucia skutecznie zabiją ten zapach, co pozwoli nam wejść do sklepu „neutralnego pod względem zapachowym”.

#9 Nie dotykaj towaru

Pixabay

Kolejne badanie udowodniło, że dotykanie towaru sprawia, że chcemy go bardziej kupić. W 2011 roku Lawrence Williams i Joshua Ackerman przeprowadzili doświadczenie, które potwierdziło, że kontakt fizyczny jest ważnym aspektem w sprzedaży produktów. W szczególności działa to w przypadku wszelkich ubrań.

#10 Unikaj darmowych próbek i przeanalizuj swoją garderobę przed zakupami

Dobrym patentem jest sprawdzenie czy faktycznie potrzebujemy nowej kurtki/bluzy/spodni/koszulki. Wówczas będziemy na zakupach bardziej „spokojni” i nie będziemy zwracać uwagę na takowe produkty. Do tego unikajmy darmowych próbek. W przypadku jedzenia powodują one pobudzenie apetytu, przez to kupimy więcej produktów niż zamierzaliśmy. Poza tym będziemy odczuwać potrzebę, że skoro coś wzięliśmy, to trzeba to jakoś „oddać”.

Macie problem z oszczędzaniem czy dajecie radę?

Źródła: www.sciencedaily.com, academic.oup.com, hbr.org

Może Cię zainteresować

zamknij