×

4-dniowy tydzień pracy zdrowszy i efektywniejszy od obecnego systemu pracy

Pracujemy za dużo, czy za mało? Jeśli pracujesz na cały etat, to spędzasz w pracy 8 godzin dziennie 5 dni w tygodniu. Jeśli policzyć pracę z dojazdami, wychodzi 9-10 godzin dziennie. O ile nie masz nadgodzin, to tak w ciągu tygodnia zostaje mało czasu na „życie”, bo przecież kiedyś trzeba spać 😉 Znamy to wszyscy…

System 8-godzinnej pracy zakładał, że 8 godzin pracujesz, 8 godzin masz wolne na to, co chcesz i 8 godzin odpoczywasz. Model ten jest przestarzały, sprawdzał się w czasach, kiedy jedna osoba pracowała na utrzymanie rodziny, a druga prowadziła dom i zajmowała się dziećmi. Obecnie wygląda to zgoła inaczej…

Krócej równa się wydajniej i lepiej?

Postęp i rozwój technologiczny wskazywały na to, że powinniśmy pracować krócej, że zachodni świat będzie dążył do skrócenia liczby godzin pracy. Rozwiązania takie są już wprowadzane w niektórych światowych korporacjach i testowane w w kilku krajach. Wszędzie wyniki wskazują na to, że ludzie dzięki temu nie tylko są szczęśliwsi, ale także pracują lepiej i wydajniej.

Islandzki eksperyment

Ostatnio 4-dniowy tydzień pracy był testowany w Irlandii – w latach 2015-2019 wybrano tam do eksperymentu 2500 aktywnych zawodowo osób pracujących w biurach, szpitalach, sklepach i  innego typu placówkach. Ich tydzień pracy skrócono o jeden dzień, a godziny pracy o 5 godzin tygodniowo łącznie (ze standardowych 40 do 35). Okazało się, że wyniki były korzystne nie tylko dla pracowników, ale także dla firm, dla których pracowali. Byli oni znacznie wydajniejsi, lepiej zmotywowani i bardziej czuli się związani z firmą.

Coraz krócej

Jeżeli komuś wydaje się, że 4-dniowy tydzień pracy jest czymś nierealnym w najbliższej przyszłości, to warto przypomnieć, że jeszcze do tak niedawna w Polsce i innych krajach pracowano przez 6 dni w tygodniu i dopiero w czasach PRLu w pewnym momencie tydzień pracy uległ skróceniu do 5 dni. A jeszcze jakieś 100 lat temu ludzie pracowali 60-80 godzin w tygodniu w ramach swoich etatów. Henry Ford zauważył znaczną poprawę pracy właśnie po zmniejszeniu ilości godzin z 60 na 40. Tendencja do skracania naszego czasu pracy jest więc widoczna gołym okiem i jest czymś stałym.

Ile realnie pracujemy?

Wiele ekspertów pyta także o to, ile właściwie pracy jest w pracy – ile czasu spędzanego w miejscu zatrudnienia spędzamy naprawdę na pracy. Wielu badaczy przy tym często wskazuje, że realnie np. pracy umysłowej nie da się efektywnie wykonywać dłużej niż ok. 4 godziny dziennie, powyżej tej ilość trudno jest nam skupić odpowiednio uwagę i być efektywnym. Inaczej ma się rzecz w przypadku pracy fizycznej, ale w tym temacie raczej nie ma zgody pomiędzy badaczami powyżej jakiej ilości jest ona wyniszczająca dla organizmu.

Śmierć z przepracowania

A to, że nadmiarowa praca może być wyniszczająca dla organizmu nie ulega wątpliwości. WHO szacuje, że co roku dochodzi do 745 000 przedwczesnych zgonów z powodu przepracowania. Nie oznacza to, że ludzie Ci dosłownie w pracy umierają, natomiast jest to ilość osób, która umiera wskutek statystycznie przedwczesnych chorób sercowo-naczyniowych, udarów, zawałów i tym podobnych (statystycznie przedwczesnych, tzn. w porównaniu z ludźmi w ich wieku, wykonujących taką samą pracę, w tych samych warunkach kulturowych i klimatycznych, którzy nie pracują ponad wymiar etatu). Statystycznie dotyczy to przede wszystkim mężczyzn po 40 roku życia.

Chciałbyś skrócenia tygodnia pracy? A może uważasz, że to zły pomysł?

23 gadżety, które sprawią, że praca w domowym biurze będzie czystą przyjemnością. Twoje plecy i zmysł wzroku Ci za nie podziękują

Dalgona Coffee – PRZEPIS z 3 składników!

 

Wybrane dla Ciebie

17 stuprocentowych mężczyzn, którzy swoją pracę wykonali w sposób typowy dla facetów

On miałby nie dać sobie rady? wykluczone! No przecież jest taki męski i pomysłowy, zawsze gotów wykombinować rozwiązanie, które załatwi sprawę. A to, że czasem bardzo głupio naraża swoje życie – no cóż… Oto kilkunastu trochę zbyt dumnych facetów, których wyobraźnia poniosła hen, hen daleko. #1 Co może pójść nie tak… #2 „Zabezpieczyłem obszar wokół […]

15 pracowników, których drugie imiona to „luz” i „poczucie humoru”

Atmosfera w pracy jest niezwykle ważna, a ludzie, którzy potrafią tworzyć tę pozytywną małymi drobiazgami są na wagę złota. Bo przecież trzeba co jakiś czas się wyluzować i się pośmiać, jeśli człowiek nie chce się wypalić. Oto kilkunastu pracowników, którzy wiedzą jak poprawić humor. #1 Jestem ogrodnikiem. Podsyłam znajomym takie fotki” #2 Kiedy seksowny Jeff […]

19 pomysłowych współpracowników, którzy zrobili swoim kolegom miłe niespodzianki. Tacy ludzie to skarb

Dużą część dnia spędzamy w pracy. Dlatego bardzo ważną rzeczą jest, aby mieć dobry kontakt ze swoimi współpracownikami. Niektórzy z nich są na tyle mili, że robią swoim kolegom wzruszające niespodzianki. Dzięki temu uśmiech od razu pojawia się na twarzach wszystkich osób. 1. Ochrona przed deszczem 😉 2. Kiedy każdego roku dostajesz kartkę świąteczną od […]

17 majstrów, którzy za nic mają zasady bezpieczeństwa w pracy

Byle jak, byle szybko i z silną wiara w to, że „jakoś to będzie” – tak się niestety pracuje w wielu miejscach. Znacie to może z własnego życia? Oto kolekcja zdjęć trochę smutnych, trochę śmiesznych. #1 Zero wyobraźni #2 Wygląda cudownie! #3 Jeśli w tym domu są dzieci, to ojcu należy się coś więcej niż […]

Plusy i minusy różnych zawodów. 20 osób pokazało, jak naprawdę wygląda ich „zwykła” praca

Przyjemnie jest czasem zajrzeć za kulisy jakiegoś zawodu i zobaczyć, to czego na co dzień nikt nie widzi. Wtedy nawet bardzo zwykła praca może nas nieco zaskoczyć. Oto garść osób, które pokazały swoje zajęcie „od kuchni”. #1 Sala kinowa po „dobrym” seansie #2 „Moja mama pracuje w Amazonie, wysłała mi zdjęcie jednej z ciężarówek, którą […]

19 oburzających rzeczy jakie dostali pracownicy zamiast premii świątecznej. Ci szefowie to dusigrosze

Wraz z końcem roku w wielu zakładach pracy wypłacane są premie świąteczne. Dzięki temu pracownicy czują się docenieni. Jednak niektórzy szefowie mają naturę dusigrosza i swoją załogę nagradzają zupełnie absurdalnymi podarkami. Oni powinni się wstydzić. 1. Zamiast premii każdy otrzymał zdrapkę 2. Kiedy szefostwo dostaje bon pieniężny, a zwykli pracownicy – butelki na wodę 3. […]