Chwyty marketingowe stosowane w sklepach spożywczych. To one sprawiają, że kupujemy za dużo

Będąc w sklepie spożywczym zawsze chcemy kupić smaczne i świeże produkty, które nie będą bardzo drogie. Jednak wielu producentów i sprzedawców bardziej zwraca uwagę na swoje zyski i korzysta z wielu marketingowych chwytów, na które często dajemy się nabrać. Na przykład, czy wiesz, że włożenie dużej ilości ziół do gotowej sałatki pomaga przykryć smak jej przeterminowanych składników? Warto znać te chwyty marketingowe i wiedzieć na co zwrócić uwagę podczas następnych zakupów!

O to kilka wskazówek, dzięki którym możesz uniknąć oszustw w sklepie i upewnisz się, że zawsze będziesz zadowolony ze swoich zakupów.

Chwyty marketingowe – #1 Unikaj produktów przepakowanych

Staraj się unikać kupowania pojedynczo pakowanych produktów spożywczych np. pokrojonych w plastry lub przygotowanych w delikatesach wędlin, serów, warzyw, owoców. Data z terminem ważności tak naprawdę zbyt wiele Ci nie powie, ponieważ może być codziennie zmieniana przez pracowników sklepu. Dodatkowo nawet świeża żywność w tym opakowaniu przyciąga dużo bakterii, dlatego lepiej poprosić, aby sprzedawca pokroił i zapakował dany produkt przy Tobie.

Chwyty marketingowe – #2 Sprawdź stan opakowania

chwyty marketingowe - opakowania
freevectors.me

Pogięte boki, zdeformowane opakowania, pęknięcia, rozbity słoik ze śladami wysuszonej cieczy czy brudne i klejące się opakowania, to zdecydowanie niezachęcające do kupna produkty. Każde uszkodzenie może być oznaką nieprawidłowego przechowywania produktu lub nawet przeterminowania.

Chwyty marketingowe – #3 Zwróć uwagę na sałatki na wynos

chwyty marketingowe - sałatki na wynos
brightside.me

Kupując gotowe sałatki, zwracaj uwagę na te, które mają dużo czosnku i przypraw lub świeżych ziół – dodanie dużej ilości przypraw to świetny trik, aby ukryć składniki, które są już przeterminowane. Wybierając sałatkę, pamiętaj, że sałatki z mięsem lub rybą mają krótszy termin ważności niż sałatki przygotowane z samych warzyw. Sałatki z oliwą są bezpieczniejsze niż te przykryte majonezem. Lepiej wybierać sałatki bez dressingu, które można przechowywać do 2 dni. Dodatkowo zwróć uwagę czy:

– każda z sałat ma oddzielną łyżeczkę,
– pracownik sklepu nosi jednorazowe rękawiczki podczas nakładania jedzenia,
– sałatka jest w szklanym naczyniu (w metalowym szybciej się utlenia).

Chwyty marketingowe – #4 Pamiętaj, że masz prawo dokładnie sprawdzić stan produktu

chwyty marketingowe - mięso
freepik.com

Pracownicy sklepu doskonale wiedzą, jak prezentować towary od najlepszej strony. Twoim zadaniem jest zobaczyć, to co na pierwszy rzut oka jest niewidoczne. Oświetlenie w gablotach z serami i wędlinami sprawia, że wszystko wygląda świeże i pysznie dlatego lepiej jeśli poprosisz pracownika sklepu, aby pokazał Ci dany kawałek wędliny nad gablotą. To samo dotyczy mrożonek – nie kupuj tych, na których jest duża ilość lodu. Oznacza to, że towar był wielokrotnie zamrażany i rozmrażany.

Chwyty marketingowe – #5 Nie bądź leniwy, sprawdź różne półki i kupuj rozważniej

chwyty marketingowe - półki sklepowe
pixabay.com

Aby sklepy miały lepsze zyski, na półkach które są na wysokości Twojego wzroku i wyższych regałach zawsze znajdziesz produkty o wyższych cenach, a na niższych półkach produkty, które mogą być tańsze nawet o połowę. Dodatkowo, aby zminimalizować straty z powodu przeterminowanych towarów, produkty o krótkim terminie ważności często są przesuwane bliżej krawędzi półki. Większość osób nie zwraca na to uwagi, jednak jeśli wiesz, że szybko nie zjesz danego produktu, lepiej sięgnij na tył półki.

Chwyty marketingowe – #6 Uważaj na jasne kolory

chwyty marketingowe - sosy
brightside.me

Miło jest patrzeć na jasne kolory, które kojarzą nam się z jasnymi i dobrymi smakami, jednak ta zasada nie zawsze działa z żywnością. Na przykład owoce i warzywa uprawiane na otwartym terenie mają zwykle matową barwę, plamy i inne niedoskonałości, a mimo to wciąż są zdrowe i smaczne. Owoce wyhodowane w szklarniach są piękne, mają intensywny kolor i wyglądają atrakcyjne, ale mogą zawierać chemikalia.

Wiele osób uważa, że ​​im kawałek sera jest jaśniejszy, tym więcej tłuszczu zawiera i tym lepszy jest jego smak. Naturalny ser jest zawsze biały lub żółtawy. Jasny żółty kolor uzyskuje się jedynie poprzez dodanie specjalnych barwników. W większości przypadków jest to nieszkodliwy dodatek z nasion drzew, ale jasny kolor nadal nie jest kryterium wyboru dobrego sera.

Innym przykładem jest ketchup i inne sosy. Mimo że zawsze przyciągają nas jaskrawe słoiki, lepiej wybrać sosy o naturalnych kolorach. Oznacza to, że zostały wykonane z naturalnych składników.

Chwyty marketingowe – #7 Nie zrozumiałe nazwy na opakowaniu

chwyty marketingowe - mleko
instagram.com/dziekuje_nie.slodze

Często skomplikowane nazewnictwo nie oznacza nic dobrego. Nie od dziś wiadomo, że w składzie wielu produktów znajdują się chemiczne substancje, jednak lepiej kupować żywność, która opisana jest prostszym językiem. Jeśli coś ma mieć w składzie mleko to szukaj na etykiecie słowa „mleko”, a nie „przetwór mleczny”. Zwróć również uwagę czy producent nie próbował niektórym słowom nadać bardziej naukowego imienia.

Chwyty marketingowe – #8 Zapytaj sprzedawcy o pomoc

chwyty-marketingowe - sklep
freepik.com

Łatwo jest rozmieścić na półkach produkty, ale trudniej jest okłamać klienta gdy patrzy mu się w oczy. Dlatego wykorzystaj tę szansę i zapytaj pracownika sklepu o dane produkty, które Cię interesują. Zapytaj o to czy są świeże, kiedy zostały przywiezione do sklepu, czy sprzedawca wie jaki smak ma dana odmiana owoców itp. Nawet jeśli pracownik sklepu spróbuje cię okłamać, prawdopodobnie zauważysz to i wyciągniesz własne wnioski.

Chwyty marketingowe – #9 Wybieraj lokalne produkty

chwyty marketingowe - jabłka
freepik.com

Czasami pomijamy pewne informacje, myśląc, że coś może być fałszywą reklamą. Warto sprawdzić czy produkty, które kupujesz pochodzą z lokalnych źródeł. To ważne przy kupowaniu owoców, warzyw czy produktów mlecznych. Lepiej kupować produkty pochodzące od lokalnych dostawców, ponieważ długi transport i ewentualne naruszenia warunków przewozu mogą mieć wpływ na smak i jakość.

A Ty jakie znasz sposoby na robienie zakupów?

Źródło i fotografie: brightside.me