×

6 popularnych produktów, które rujnują Twoją cerę. To przez nie masz trądzik

Wydaje się, że problemy z trądzikiem są dość powszechne, jednak tylko 10% światowej populacji boryka się z tą chorobą skóry. Do rozwoju trądziku przyczynia się wiele czynników, przede wszystkim pryszcze pojawiają się ze względu na zwiększoną produkcję łoju i sebum, a także keratyny. To powoduje zablokowanie porów i doprowadza do stanów zapalnych. Okazuje się, że niezwykle ważnym czynnikiem powodującym trądzik jest również źle dobrana dieta. Oto 7 rzeczy, których należy unikać, aby poradzić sobie z tym uporczywym problemem.

#1 Cukry i rafinowane ziarna

Osoby cierpiące na trądzik mają tendencję do spożywania bardziej wyrafinowanych węglowodanów, niż osoby, które w ogóle nie mają problemów z trądzikiem. Pokarmy bogate w rafinowane węglowodany to m.in: chleb, krakersy, płatki, desery z białej mąki, makaron z białej mąki, biały ryż, makaron ryżowy, napoje gazowane, słodziki (w tym także cukier trzcinowy, syrop klonowy, miód i agawa). Słodycze również bardzo źle działają na naszą skórę. Wyniki pewnego badania wykazały, że ludzie regularnie spożywający cukry mają o 30% większe ryzyko choroby skórnej i problemów z trądzikiem. Tak zwiększone ryzyko można tłumaczyć wpływem rafinowanych węglowodanów na poziom cukru we krwi oraz poziomy insuliny. Rafinowane węglowodany są szybko wchłaniane do krwioobiegu, który gwałtownie podnosi poziom cukru. Gdy poziom cukru we krwi wzrasta, poziom insuliny również wzrasta.

#2 Fast Food

Pojawienie się trądziku jest silnie związane z dietą bogatą w tłuszcz i kalorie. Według pewnego, chińskiego badania hamburgery, frytki, hot dogi, a także napoje gazowane mogą zwiększają ryzyko pojawienia się pryszczy o 43%! Inne badania zostały przeprowadzone w Turcji gdzie 2300 mężczyzn żywiło się hamburgerami oraz kiełbaskami – liczba problemów z trądzikiem zwiększyła się o 24%. Niektórzy naukowcy tłumaczą, że fast food może wpływać na zachowanie genów i zmieniać poziomy hormonów, w sposób który sprzyja rozwojowi trądziku.

#3 Nabiał

Wiele badań wykazało, że nasilenie trądziku u nastolatków oraz dorosłych, wiązało się z większą ilością spożycia produktów mlecznych. Osoby, które regularnie żywią się lodami oraz piją mleko, są czterokrotnie bardziej narażeni na trądzik. Dotychczasowe badania koncentrują się jednak głównie na nastolatkach i młodych dorosłych i nie wykazały konkretnego związku między mlekiem a trądzikiem. Wiadomo, że mleko zwiększa poziom insuliny, niezależnie od wpływu na poziom cukru we krwi, a to faktycznie może mieć wpływ na zwiększoną ilość pryszczy.

#4 Produkty bogate w kwasy Omega-6

Diety zawierające duże ilości kwasów tłuszczowych Omega-6 jest powiązana ze zwiększonym poziomem stanów zapalanych oraz problemów skórnych. Nierównowaga kwasów tłuszczowych sprowadza organizm w stan zapalny, który może prowadzić do powstania trądziku. Suplementacja kwasami tłuszczowymi omega-3 może zmniejszyć poziom zapalny i nasilenie trądziku.

#5 Czekolada

Od 1920 roku uważa się, że czekolada jest winna pojawianiu się pryszczy, niestety do tej pory nie ma żadnych dokładnych dowodów, które rzeczywiście dowiodłyby, że wyroby czekoladowe są w 100% winne problemów skórnych. Najnowsze badania wykazały, że mężczyźni ze skłonnością do trądziku, po 2 tygodniach spożywania 25 gramów 99% ciemnej czekolady, mieli zwiększoną liczbę zmian trądzikowych. Dokładnie nie wiadomo dlaczego czekolada powoduje zwiększenie trądziku, lecz jedno badanie wykazało, że jedzenie czekolady zwiększyło reaktywność układu odpornościowego na bakterie wywołujące trądzik.

#6 Białko w proszku

Ten popularny suplement wielu diet jest bogatym źródłem aminiokwasów leucyny i glutaminy, które powodują, że komórki skórne szybciej rosną i dzielą, a to może powodować zwiększenie się trądziku. Tak samo jest z aminokwasami zawartymi w białku serwatki, które również może stymulować organizm do wytwarzania wyższych poziomów insuliny.

Co warto jeść w zamian?

Kwasy tłuszczowe Omega-3 Mają działanie przeciwzapalne, a regularne spożywanie wiąże się ze zmniejszonym ryzykiem wystąpienia trądziku.
Probiotyki:Promują zdrowe jelita i zrównoważony mikrobiom, co wiąże się ze zmniejszonym stanem zapalnym i mniejszym ryzykiem rozwoju trądziku.
Zielona herbata: Zawiera polifenole, które są związane ze zmniejszonym stanem zapalnym i obniżoną produkcją sebum. Stwierdzono, że ekstrakty z zielonej herbaty zmniejszają stany zapalne oraz pojawienie się trądziku.
Kurkuma: Zawiera przeciwzapalną kurkuminę polifenolową, która pomaga regulować poziom cukru we krwi, poprawia wrażliwość na insulinę i hamuje rozwój bakterii powodujących trądzik.
Witaminy A, D, E i cynk: Te składniki odżywcze odgrywają kluczową rolę w zdrowiu skóry i układu odpornościowego.
Diety paleolityczne: Diety Paleo są bogate w chude mięso, owoce, warzywa i orzechy oraz mają niską zawartość ziarna.
Diety śródziemnomorskie: Bogate są w owoce, warzywa, całe ziarna, rośliny strączkowe, ryby i oliwę z oliwek, a także niską zawartość tłuszczów mlecznych i nasyconych.

Katarzyna

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Fotografka i redaktorka. Miłośniczka ciekawego designu, dobrej muzyki oraz oryginalnych rozwiązań dla domu. Wolne chwile spędza na szukaniu ekologicznych rozwiązań, którymi chce dzielić się z innymi.

Może Cię zainteresować

zamknij