×

7 domowych sposobów na to, jak przestać chrapać i dać przespać noc innym domownikom

Uporczywe i ciągłe chrapanie spędza sen z powiek każdemu, kto dzieli sypialnię, z wydającą irytujące dźwięki, osobą. Istnieją jednak patenty, które pozwolą wyleczyć się z chrapania.

Chrapiące społeczeństwo

Chrapią najczęściej mężczyźni (po 40. roku życia) oraz kobiety wchodzące w okres menopauzy. Według ostatnich danych w naszym kraju chrapie ok. 45% społeczeństwa. Jednak można spróbować walczyć z tą dolegliwością. Pomogą tutaj domowe sposoby.

1. Pożegnanie się z używkami

Chrapanie wzmaga alkohol pity na ok. 2 godziny przed snem, palenie papierosów oraz zażywanie środków uspokajających oraz nasennych. Dlatego warto ograniczyć lub całkowicie zrezygnować z używek.

chrapanie
Stephan Mahlke/unsplash

2. Spanie na boku

Spanie na plecach większa prawdopodobieństwo, że zaczniesz chrapać. Wówczas wiotczeją mięśnie gardła, a podstawa języka opada w dół. Aby temu zapobiec wystarczy skorygować swoją pozycję i przyzwyczaić się do spania na boku.

Można też przyczepić piłeczkę tenisową do tyłu swojego t-shirta, w którym śpisz. Poczujesz duży dyskomfort przy przewracaniu się na plecy i wrócisz do pozycji bocznej. Piłeczkę możesz schować w skarpecie i przyszyć do tyłu piżamy, stworzyć jej specjalną kieszonkę, lub przymocować do pleców za pomocą bandaży.

chrapanie
Tânia Mousinho/unsplash

3. Utrata zbędnych kilogramów

Chrapią bardzo często osoby otyłe. U nich tłuszcz odkłada się w okolicy błony śluzowej gardła i zwęża się jego światło. Tym samym utrudniony zostaje przepływ powietrza. Dlatego pozbycie się zbędnych kilogramów znacznie poprawi komfort snu.

chrapanie
Towfiqu barbhuiya/unsplash

4. Zmiana nawyków żywieniowych

Na chrapanie często ma wpływ to, co jemy na kolację. Nabiał, pikantne i tłuste dania niestety wzmagają tę dolegliwość. Dlatego na kolację warto zjeść coś lekkiego oraz bogatego w błonnik.

sałatka
Anna Pelzer/unsplash

Napój redukujący chrapanie
Ten napój udrażnia drogi oddechowe, poprawia krążenie krwi i jest bogaty w witaminy, zapobiegające infekcjom nosa, zatok, czy płuc. Przede wszystkim należy go pić bezpośrednio przed pójściem spać, by w końcu poczuć różnicę!

Składniki:
2 jabłka
2 marchewki
1/4 cytryny
kawałek imbiru

Z podanych składników wyciśnij sok za pomocą sokowirówki. Jeśli jej nie macie – zblendujcie podane produkty pokrojone na mniejsze kawałki i wyciśnijcie przez szmatkę, by uzyskać esencjonalny sok. Możesz oczywiście dosłodzić sok miodem.

5. Nowa poduszka na ograniczenie chrapania

Warto pomyśleć o zmianie poduszki na bardziej ergonomiczną. Na rynku dostępne są specjalne poduszki ortopedyczne, które korygują nieprawidłowe ułożenie kręgosłupa i dbają o właściwe podparcie szyi, ramion oraz głowy.

poduszki
the blowup/unsplash

6. Stosowanie olejków

Niektóre olejki eteryczne skutecznie udrażniają drogi oddechowe i tym samym ograniczają chrapanie. Przed snem warto spryskać poduszkę aromatem miętowym, eukaliptusowym czy sosnowym.

chrapanie
Stefan Rodriguez/unsplash

7. Trening języka

Okazuje się, że konkretne ćwiczenia mogą zmniejszyć intensywność chrapania. Dlatego przedstawiamy kilka z nich:

  • przykładaj język do podniebienia i przyj na nie całym językiem,
  • wystaw język i próbuj dotykać koniuszkiem czubka nosa,
  • naciskaj czubkiem języka podniebienie i przesuwaj język do tyłu,
  • wystaw język i próbuj dotykać nim prawego i lewego policzka,
  • wystaw język i próbuj polizać czubek brody.
mężczyzna
pinterest

Zobacz jak ograniczyć ilość kurzu w domu i odetchnąć pełną piersią.

Źródła: zdrowysen.info

Może Cię zainteresować

zamknij