9 sztuczek, które stosują na nas sklepy odzieżowe. Przez nie wydajemy więcej pieniędzy
Sprzedawcy i marketingowcy używają odpowiednich technik psychologicznych, które sprawiają, że klient od razu chce kupić więcej rzeczy. Dotyczy to nie tylko zwykłych kolekcji, ale przede wszystkim wyprzedaży. Kolor, muzyka, zapachy oraz poczucie luksusu – to wszystko oddziałuje na odbiorcę i sprawia, że szybko podejmujemy decyzję związaną z zakupem.


Nawet ułożenie mebli, kształt sklepu czy dodatkowe metki sprawiają, że uwaga odbiorcy zostaje skupiona na danym towarze.
Specjalistka pracująca w firmie Gap oraz Tommy Hilfinger, Sophia Jones, zdradziła na czym polega jej praca i jakich trików używają sklepu, aby zwiększyć swoją sprzedaż.
#1 Ogromne metki z napisem „SALE” czy „WYPRZEDAŻ” sprawiają wrażenie czegoś ważnego i pilnego

">


Zastanawiałaś się czemu akurat wszystkie znaki związane z wyprzedażami są czerwone? Ten kolor uważany jest przez psychologów, jako kolor pasji, namiętności, a także gniewu i niebezpieczeństwa. Wszystkie te uczucia są bardzo silne, przez co ta barwa sprawia poczucie pilności i dynamizmu. Klient szybko wchodzi do danego sklepu i szybko dokonuje zakupu – bo przecież promocja może zaraz się skończyć lub może wydarzyć się coś nieprzewidywalnego.
#2 Ubrania i akcesoria są prezentowane jako całość

">
Myślisz, że nie jest to celowy zabieg? Jednak przyznasz, że sweterek zaprezentowany wraz ze spodniami, butami i torebką (na dodatek na szczupłym manekinie), wygląda znacznie lepiej niż na wieszaku. Rzadko znajdziesz w sklepie manekina z jednym elementem, ponieważ to ważne aby pokazać klientowi jak najwięcej. Stylizowane produkty zwracają uwagę i istnieje szansa, że osoba zainteresowana swetrem z manekina, kupi cały zaprezentowany komplet.


#3 Sekcja z przecenami często znajduje się blisko przymierzalni i wejścia
Wiele sklepów umieszcza przecenione produkty zaraz przy przymierzalniach oraz przy drzwiach głównych. Na początku zainteresowani klienci wchodzą do sklepu, aby zobaczyć przeceniony towar, a następnie udają się do przymierzalni, gdzie również mogą znaleźć jakieś ciekawe przedmioty. W ten sposób możesz znaleźć kolejną przecenioną rzecz i dodać ją do koszyka, a skoro jesteś już tak blisko przymierzalni, to czemu nie zmierzyć?
#4 Dodatkowe metki zachęcające do zmierzenia



">
W sklepie często możesz usłyszeć sprzedawce, który proponuje Ci zmierzenie danego ubrania, jednak w dzisiejszych czasach czasami to nie wystarcza. Dlatego sklepy często umieszczają dodatkową metkę, która zachęca do przymierzenia towaru.
#5 Sieciówki produkują podobne modele do tych, które stworzyli światowi projektanci

">


Jeśli znany projektant tworzy nowy model butów czy kurtki, to „dzieło” szybko staje się rozpoznawalne. Niestety nie każdego stać na zakup designerskiego odzienia czy dodatku dlatego sieciówki wykorzystują ten fakt i tworzą podobne stroje, które są inspirowane oryginałem. Co prawda nie posiadają one loga czy nazwy domu mody, lecz są bardzo zbliżone w wyglądzie. Za niższą kwotę klient może kupić coś rozpoznawalnego, modnego lecz wciąż w granicach jego budżetu.
#6 Sklepy używają wielu przeszkód, aby Cię spowolnić
Marketingowcy chcą abyś spędził jak najwięcej czasu w sklepie, dlatego wykorzystują małe triki aby Cię spowolnić i sprawić byś tak szybko nie wychodził ze środka butiku. Ułożenie stołów, wieszaków i stojaków jest celowy, abyś patrzył w różne kierunki sklepu – być może gdy będziesz patrzeć pod nogi, a Twój wzrok będzie skierowany w dół, znajdziesz na stole pięknie ułożone bluzki i któraś z nich wpadnie Ci w oko?
#7 Ubrania są często poza sezonem

pexels.com
Czy zauważyłaś jak często sklepy odzieżowe zmieniają swoje kolekcje? Prawie co tydzień sieciówki dodają nowe towary, które reprezentują aktualne trendy. Materiały wykorzystywane do stworzenia wielu z tych „odzieżowych hitów” są bardzo tanie i mogą szybko ulec uszkodzeniu. Ze względu na to, że trendy zmieniają się tak szybko, klient może czuć natychmiastową potrzebę kupienia nowego ubrania, a z racji tego że są promocje, to czemu by nie skorzystać?
#8 Luksusowe witryny
Poprzez pokazanie na witrynie niewielkiej ilości produktów oraz dopasowanie odpowiedniego światła i jasnego tła, sklepy sprawiają wrażenie luksusowego butiku. Często przez witrynę nie widać jak wygląda wnętrze sklepu, a przez to jeszcze bardziej jest się ciekawym co czeka nas w środku.
#9 Muzyka i zapach są specjalnie dobrane
Te elementy przyczyniają się na to czy wejdziesz do danego butiku i czy zostaniesz w nim na dłużej. Może zauważyłaś, że każdy sklep ma swój specyficzny klimat? Kolory ścian, światła, zapachy kwiatowe, relaksującą muzykę? Wszystko tworzy doskonałą atmosferę, która zachęca do spędzenia więcej czasu w sklepie, dodatkowo tworzy emocjonalną wieź z marką.
Wiedziałaś o tych sztuczkach sklepów? Często robisz zakupy w sieciówkach?

