Kategorie Domowe trikiLajfhaki

10 mitów dotyczących jajek, w które musisz przestać wierzyć. Wiele z nich są nieprawdą

Istnieje wiele sposobów na przygotowanie jajka. Możesz zrobić jajecznicę, jajka w koszulkach, jajko na twardo, sadzone – można wymieniać be końca! Tyle ile metod przygotowania jajek, tyle i mitów na ich temat. Na przykład, wiele osób uważa, że jajka wpływają na wysoki cholesterol. Inni uważają, że tylko jaja od kur niosek są najlepsze.

Oto kilka mitów na temat jajek, które należy rozwiać!

Mit 1 „Ludzie z wysokim cholesterolem nie powinni jeść jajek”

instagram.com/ instagram.com

Przez długi czas ludzie uważali, że jeśli mają wysoki cholesterol to powinni całkowicie wykluczyć jajka ze swojej diety. Prawdą jest, że żółtka zawierają więcej tłuszczu niż białko jajek. Jednak nie wszystkie tłuszcze są złe i tzw. „dobry cholesterol” nie zawsze zwiększa poziom „złego cholesterolu” we krwi. Oczywiście, jeśli masz problemy z wysokim cholesterolem, lepiej zredukować ilość jajek, jednak jedzenie jednej sztuki na śniadanie z pewnością nie zaszkodzi. Chorzy na cukrzycę i choroby układu krążenia powinni być ostrożniejsi i jeść nie więcej niż 3 jajka na tydzień.

Mit 2 „Surowe jajka są zdrowsze niż te ugotowane”

10 mitów dotyczących jajek, w które musisz przestać wierzyć. Wiele z nich są nieprawdą
youtube.com

Niektórzy jedzą surowe jajka aby poprawić wygląd swoich mięśni, zmniejszyć ilość kwasu żołądkowego lub poprawić głos. Jednak nie ma potwierdzenia, że faktycznie surowe jajko wpływa na te rzeczy. Surowe białka jaj nie są wchłaniane (podobnie jak gotowane) a wchłanianie biotyny może zostać przyblokowane. Mimo wszystko, nie zaleca się jedzenia surowych jaj.

Mit 3 „Brązowe jajka są lepsze od białych”

Często słyszymy, że brązowe produkty są zdrowsze niż białe (np. chleb, cukier), ale w przypadku jajek nie ma to większego znaczenia. Badania wykazały, że brązowe jaja są praktycznie tak samo dobre jak białe.

Mit 4 „Jeśli chcesz stracić na wadze, nie powinieneś jeść żółtek”

instagram.com/ instagram.com

Niektórzy ludzie nie jedzą żółtek, ponieważ obawiają się ich wysokiej kaloryczności. W rzeczywistości, żółtka zawierają dodatkowe białko i inne substancje, takie jak witamina D, które przyczyniają się do wchłaniania wapnia. Zawierają również cholinę, która zapewnia dobrą pracę wątroby. Żółtka zawierają również luteinę, która jest dobra dla naszych oczu. Eksperymenty dowodzą, że jedzenie 1 jajka na śniadanie zmniejsza ilość spożywanego jedzenia, a tym samym liczbę kalorii, które spożywasz.

Mit 5 „Istnieją tylko jajka z białą lub brązową skorupką”

Jaja kurze mogą być różne, ale zazwyczaj spotykamy te brązowe lub białe. Kolor skorupki zależy jednak od rasy kury. Kurczęta lEghorn mają jaka z białą skorupką, a kwoki z Rhode Island brązową. Niektóre rasy znoszą jajka o niebieskiej lub zielonej barwie.

Mit 6 „Kolor żółtka sugeruje jakość jajka”

Na pierwszy rzut oka to stwierdzenie wydaje się logicznie, jednak w rzeczywistości kolor żółtka zależy bardziej od diety kury. Im ma ona więcej karotenoidów, tym bardziej nasyca się żółtko. Nie ma znaczenia, czy kury chodzą wolno po wybiegu czy są chowane w klatkach.

Kukurydza, lucerna, pokrzywa i inne rośliny powodują, że żółtka są jaśniejsze. Jeśli kury spędzają więcej czasu w klatkach, kolor ich żółtek można zmienić za pomocą dodatków do pasz, takich jak kantaksantyna. Wszystkie te zjawiska mają wpływ tylko na kolory żółtka. Jeśli żółtko nie jest mocno nasycone, nie musi to oznaczać, że jajka są złej jakości lub że są zepsute.

Mit 7 „Dzieci poniżej pierwszego roku życia nie powinny jeść jajek”

freepik.com / freepik.com

2% dzieci ma alergię na jajka. Po 7 miesiącu życia można podawać dzieciom pokarmy bogate w białko. Spróbuj podawać dziecku najpierw małą ilość białka i obserwuj jego reakcję. Jeśli alergia nie nastąpi w ciągu 4 dni, to oznacza że wszystko w porządku. W innych przypadkach lepiej jest umówić się na wizytę do pediatry.

Mit 8 „Jajka nie powinny być myte i przechowywane w lodówce”

Ten mit zależny jest od kraju, w którym mieszkasz. W niektórych państwach jest tak, że ludzie wolą nie umieszczać jajek w lodówkach i wolą przechowywać je w garażu lub spiżarce. Amerykańscy producenci (a także Japończycy, Australijczycy i Skandynawowie) myją jajka przed obawą zarażenia się salmonellą. Kiedy jajko zostaje umyte, traci swoją naturalną warstwę ochronną. Aby zachować świeży produkt i zapobiec bakteriom, ważne jest, aby przechowywać je w chłodnym miejscu. Taki sposób pomaga wydłużyć okres przydatności jaj nawet o połowę. Z kolei w krajach europejskich nie myje się jajek, aby nie niszczyć ich warstwy ochronnej. Chociaż wiele zależy od tego jakie tradycje miało się w swoim domu.

Mit 9 „Drzwi lodówki to najlepsze miejsce do przechowywania jajek”

instagram.com/ genialne.pl

Prawie wszystkie lodówki mają specjalną półkę umieszczoną na drzwiach. Jednak nie zaleca się trzymania tam jajek. Najlepiej jest przechowywać je w miejscu o stałej temperaturze, a drzwi są najcieplejszym miejscem i najczęściej tam zmienia się temperatura. Najlepszym miejscem do przechowywania jaj jest dolna lub środkowa półka lodówki.

Mit 10 „Sposób w jaki przygotowujesz jajka nie ma wpływu na zawartość składników odżywczych”

/

Jedzenie jajek to połowa sukcesu, trzeba jeszcze wiedzieć jak dobrze je przygotować! Ubite jajka i podane w postaci omletu, tracą około 45% witaminy D, zaś jajka sadzone lub te gotowane zachowują blisko 90% tej witaminy.

Co sądzisz o tych mitach? O ilu z nich wiedziałaś? Daj nam znać w komentarzu i podziel się informacją w jakiej postaci lubisz jeść jajka!

Źródło i fotografie: brightside.me