Newsy8 nazw światowych marek oraz ich mało znane historie

8 nazw światowych marek oraz ich mało znane historie

8 nazw światowych marek oraz ich mało znane historie
Katarzyna
17.10.2019 11:40

Wiele kultowych marek postawiło na kreatywny, lecz prosty design, który stał się rozpoznawalny na całym świecie. Na pewno bez trudności potrafisz poznać logo napojów gazowanych czy restauracji z jedzeniem fast food. Ich twórcy bez trudności przekazują swoim odbiorcom dokładnie taką wiadomość, jaką chcieli przekazać. Okazuje się, jednak że pochodzenie niektórych z nich jest bardziej interesujące niż może się wydawać.

Oto najciekawsze fakty na temat popularnych znaków towarowych, które na pewno znasz!

#1 Google czyli pomyłka

unsplash.com
unsplash.com

Google jest największą wyszukiwarką internetową na świecie. Jej rozpoznawalność przyczyniła się nawet do stworzenia słowa "googlowanie". Nie można zaprzeczyć, że Google obecnie posiada jedno z największych centrów danych na świecie. Już podczas pierwszego roku studiów na Uniwersytecie Stanforda założyciele wyszukiwarki, Larry Page i Sergey Brin, już wiedzieli o potencjale swojej firmy. Dlatego pierwotnym planem było nadanie mu nazwy googol na podstawie liczby Googol, która odpowiada 10 do 100 potęgi, ogromnej liczby, ale nie jest nieskończona. Podczas rejestrowania firmy, Larry Page, popełnił jednak błąd i zamiast Googol napisał Google. Mimo to firma stała się rozpoznawalna na całym świecie.

#2 Rolex, dla zwycięzców

unsplash.com
unsplash.com

Według Hansa Wilsdorfa, założyciela ekskluzywnej marki zegarków, starał się on nadać swojemu nowemu produktowi odpowiednią nazwę. Wilsdorf szukał czegoś krótkiego, co będzie łatwe do wymówienia w każdym języku. Nazwa musiała też dobrze wyglądać na powierzchni zegarka. Wilsdorf łączył litery alfabetu na tysiące sposobów jednak długo nie mógł znaleźć odpowiedniego połączenia. W końcu podczas przejażdżki bryczką, do głowy przyszło mu słowo Rolex. Założyciel sam przyznał, że był to szept geniusza.

#3 Pepsi - napój dla osób z niestrawnością

unsplash.com
unsplash.com

Podobnie jak wiele innych napojów gazowanych, Pepsi zaczęto sprzedawać jako lek na niestrawność. Farmaceuta Caleb Bradham przygotował ją w fontannie z wodą sodową swojej apteki. Dodał mieszankę cukru, karmelu, oleju cytrynowego, orzeszki cola oraz gałkę muszkatołową. Pierwotna nazwa brzmiała „Napój Brada”. Napój okazał się jednak tak popularny, że Bradham postanowił zmienić nazwę na bardziej atrakcyjną. Tak więc, czerpiąc inspirację ze słowa niestrawność, medycznej nazwy niestrawności oraz orzecha cola, które były częścią przepisu, zmienił nazwę produktu na Pepsi-Cola. Obecnie ten stuletni napój jest tak rozpoznawalną marką, że bez problemu ją rozpoznasz.

#4 McDonald's - fast food i nic więcej

unsplash.com
unsplash.com

Za rozwój sieci restauracji odpowiedzialny był przedsiębiorca Ray Kroc, ale oryginalna nazwa pochodzi od nazwiska twórców całej koncepcji na której opiera się fast food czyli Maurice'a „Maca” i Richarda „Dicka” McDonalda. Przed 1940 rokiem byli oni właścicielami i prowadzili odnoszącą sukcesy restaurację, jednak po zakończeniu II wojny światowej postanowili wypróbować nowy system, aby skrócić czas oczekiwania na zamówione jedzenie. Pierwszy McDonald's został otwarty w 1948 roku. Menu składało się wtedy tylko z kilku pozycji i przeprowadzono standardowe procesy, które pozwoliły braciom przyspieszyć przygotowywanie posiłków. Ich sukces doprowadził ich do przebudowy architektury restauracji, budując prototyp słynnych złotych łuków.

#5 IKEA skandynawski sukces

pexels.com
pexels.com

Założona w 1943 firma IKEA, przeszła od sprzedaży wszelkiego rodzaju przedmiotów, do jednej z najbardziej znanych i kreatywnych marek zajmujących się sprzedażą mebli. Twórca IKEI miał zaledwie 17 lat, jednak to nie przeszkodziło mu do stworzenia prostych składanych mebli, które łatwo przetransportować, zmontować i spakować. Co jednak oznacza słowo IKEA? To akronim będący kombinacją pierwszych liter imienia i nazwiska założyciela: Ingvar Kamprad, farmy, w której dorastał: Elmtaryd oraz miejscowości w południowej Szwecji, w której się znajdował: Agunnaryd.

#6 Häagen-Dazs - duńska duma

instagram.com/haagendazs_us
instagram.com/haagendazs_us

Zanim te lody stały się produktem premium, przeszły długą drogę. Reuben Mattus, twórca marki, był w żydowskim imigrantem z Polski, który mieszkał w Stanach Zjednoczonych. Razem z żoną stworzył imię Häagen-Dazs które wydaje się być skandynawskie, jednak w rzeczywistości było ono całkowicie wymyślone.

Nazywając swoje lody Häagen-Dazs, spełnił podwójny cel. Mattus chciał oddać hołd Danii, jedynemu krajowi, który bronił Żydów podczas II wojny światowej, więc użył duńskiej pisowni w nazwie swojej marki. Chciał także dodać odrobinę egzotyki, ponieważ były to lody najwyższej jakości. Był pewien, że nazwa nada jego produktowi bardziej rozpoznawalny profil i tak też się stało.

#7 Zainspirowana filmem Zara

instagram.com/ann_zhukovaaa
instagram.com/ann_zhukovaaa

Kiedy założyciel marki, Amancio Ortega, myślał jak nazwać swój biznes odzieżowy, początkowo zastanawiał się nad nazwą „Zorba”, ze względu na film Grek Zorba z 1964 roku. Ortega był wielkim fanem filmu Anthony'ego Quinna, jednak na krótko przed otwarciem sklepu w 1975 roku, zdał sobie sprawę, że jego butik znajduje się blisko baru o nazwie "Zorba". Dlatego też usunął literę "b" a literę "o" zastąpił "a", tworząc w ten sposób jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek odzieżowych na świecie.

#8 Amazon.com - morze możliwości

unsplash.com
unsplash.com

Amazon.com został założony w garażu Jeffa Bezosa w 1994 roku, ale nie zawsze nosił nazwę, która ją dziś wyróżnia. Pierwotnie ta platforma internetowa miała nosić nazwę „Cadabra”. Jednak pierwszy prawnik marki, Todd Tarbert, przekonał Bezosa, że słowo to brzmi bardzo podobnie do „cadaver” czyli "zwłok". Bezos wymyślił więc nową nazwę Relentless, która w rzeczywistości faktycznie istnieje - ta domena przekierowuje użytkownika do Amazon.com. Ale w końcu wybrano nazwę Amazon czyli najdłuższej rzeki na świecie, Amazonii.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także