×

7 podstawowych zasad etykiety, o których nie należy zapominać. Często nieświadomie je łamiemy

Dobre maniery nigdy nie wychodzą z mody. Świadczą o obyciu społecznym, kulturze osobistej i sprawią, że zrobisz piorunujące wrażenie na nowo poznanych osobach. Nie wiem czy wiesz, ale wystarczy jedynie 11 sekund, aby rozmówca ocenił cię i zbudował sobie w głowie twój obraz. Z czasem ciężko będzie go zmienić.

Dlatego mam dla ciebie 7 zasad, które sprawią, że bez problemu odnajdziesz się w każdej sytuacji.

Sprawdź koniecznie czy nie są ci obce.

 

1. Maniery przy stole

nakrycie na stole
pixabay.com

Na konsumpcji spędzamy każdego dnia sporo czasu. Aby w restauracji bądź na proszonych kolacjach uniknąć niepotrzebnego stresu, wystarczy, że zastosujesz się do kilku wskazówek.

  • Sztućce nigdy nie są ułożone przypadkowo. Ich układ uzależniony jest od podawanych potraw. Po te, które znajdują się najdalej od talerza, należy sięgnąć w pierwszej kolejności. Jeśli chcesz zrobić jedynie przerwę w jedzeniu, umieść sztućce na talerzu na godzinie 8 i 16. Pamiętaj, aby ich nie krzyżować.
  • Serwetkę, przed przystąpieniem do posiłku, połóż na kolanach. Kiedy na chwilę odejdziesz od stołu, to odłóż ją na krzesło. Natomiast po skończonej uczcie, pozostaw serwetkę z prawej strony talerza.
  • Jeśli jesteś na coś uczulony i właśnie zostałeś zaproszony na obiad czy kolację, poinformuj o swoich dolegliwościach gospodarzy z wyprzedzeniem. Dzięki temu unikniesz kłopotliwej sytuacji.

2. Etykieta na siłowni

ćwiczenia na siłowni
pixabay

W miejscu, gdzie wylewasz z siebie siódme poty także obowiązują pewne zasady.

  • Jeśli spóźniłeś się na zajęcia grupowe, zajmij miejsce z tyłu i nie przepychaj się na początek. Wykorzystaj przestrzeń, która pozostała wolna.
  • Po skończonym treningu koniecznie wytrzyj ręcznikiem pot z urządzeń, których używałeś.
  • Pamiętaj też o tym, aby po skorzystaniu z maszyn ustawić obciążenie na minimalne.

3. Zachowanie w miejscach publicznych

widownia w kinie
www.freepik.com

Wychodząc z domu stajesz się częścią większej społeczności. W otoczeniu innych ludzi musisz pamiętać o właściwym zachowaniu.

  • W teatrze i kinie nie rozmawiaj przez telefon oraz nie komentuj sztuki bądź filmu. To ostatnie dozwolone jest podczas meczy czy zawodów sportowych. Pamiętaj jednak, aby kontrolować swoje emocje i nie używać obraźliwych słów.
  • W muzeum nie dotykaj eksponatów,  a do kolejnych sal przechodź zgonie z ustalonym kierunkiem zwiedzania. Jeśli chciałbyś sfotografować interesujący obiekt, koniecznie zapytaj o pozwolenie pracowników.
  • Do windy wejdź wtedy, kiedy wszyscy ją opuszczą. Natomiast przy wysiadaniu hierarchia już nie obowiązuje. W pierwszej kolejności, pomieszczenie to, opuszczają osoby stojące najbliżej drzwi. W sprawie witania nie ma jednej określonej zasady. Oczywiście w dobrym tonie zawsze będzie powiedzenie dzień dobry, ale nie jest to konieczne.

4. Sztuka noszenia damskiej torebki

damska torebka
pixabay.com

Tak drogie panie, istnieją zasady dotyczące noszenia naszych torebek. 😉

  • W restauracji nie stawiaj torebki obok krzesła, ani nie kładź jej na stole. Małą połóż na kolanach lub między plecami a tylnym oparciem. Dużą umieść pod swoim siedziskiem.
  • Możesz kupić specjalny haczyk, który przymocowuje się do stołu. Dzięki niemu twoja torebka będzie bezpiecznie wisiała w zasięgu wzroku.
  • amazon.com
  • Warto rozważyć noszenie torebki na lewym ramieniu. Dzięki temu prawa dłoń będzie zawsze swobodna i bez problemu uściśniesz rękę drugiej osoby.

5. Strój dopasowany do okazji

elegancka kobieta
www.freepik.com

Zwrot dress code już chyba na stałe wszedł do naszego języka. Odnosi się do zasad ubierania i właściwego doboru stroju.

  • Casual attire: to ciuchy do codziennego użytku, swobodne i wygodne w noszeniu.
  • Casual friday: to tzw. luźny piątek. Przez cztery dni robocze stosujesz się do przyjętych w danej firmie zasad ubioru, a właśnie w piątek możesz pozwolić sobie na odrobinę luzu.
  • Business casual: to coś pomiędzy elegancją a luzem. Panowie mogą zrezygnować z krawatu i zamienić białą koszulę na model w innym odcieniu. Natomiast w stylizacji pań dozwolone są baleriny, kardigany oraz sukienki w delikatne wzory.
  • Formal business: to strój bardzo oficjalny obowiązujący w dyplomacji, polityce czy podczas spotkań biznesowych. Od panów wymagany jest garnitur, krawat, koszula. Wszystko w stonowanych kolorach. Panie powinny polubić garsonki, gładkie bluzki oraz czółenka zakrywające palce.

6. Zaproszenie

zaproszenie
www.freepik.com

Tradycyjne zaproszenia, w formie papierowej, mogą nastręczać wielu problemów. Zwłaszcza jeśli pojawiają się na nich tajemnicze skróty lub obco brzmiące zwroty.

  • RSVP: to skrót od francuskiego zwrotu répondez s’il vous plaît (proszę odpowiedzieć). Zapraszający oczekuje, że ustosunkujesz się do jego zaproszenia.
  • En cas d’empechement (fr.) bądź regrets only (ang.): te dwa dopiski informują, że powinieneś odpowiedzieć, ale tylko w przypadku kiedy masz pewność, że nie będziesz mógł przyjąć zaproszenia.

7. Bycie sobą

psy przed restauracją
pixabay

Na koniec mam dla was dwie zasady, które sprawią, że funkcjonowanie w społeczeństwie będzie przyjemnością.

  • Stojąc w kolejce w kawiarni, cukierni czy sklepie zrezygnuj z rozmawiania przez telefon. Szczególnie jeśli ekspedient kieruje do ciebie pytania. Uwierz mi, nikt nie ma ochoty przysłuchiwać się twojej rozmowie.
  • Jeśli jesteś właścicielem psa, nie zabieraj go ze sobą wszędzie. Mam tu na myśli zwłaszcza sklepy, restauracje, bary czy inne instytucje użyteczności publicznej. Natomiast w przypadku imprezy domowej, zwyczajnie zapytaj właściciela czy twój pupil będzie mile widziany.

Jak widzisz bycie uprzejmym nie wymaga wiele wysiłku. Warto nauczyć się żyć w zgodzie z innymi, aby każdy dzień był jeszcze lepszy.

Źródła: brightside.me

Może Cię zainteresować

zamknij