Sposoby na bezsenność, czyli triki ułatwiające zasypianie

Zanim przejdziemy do kwestii problemów z zasypianiem na początku omówimy, czym tak właściwie jest sen i dlaczego zasypiamy. Sposoby na bezsenność są różne, zaczynając od medytacji a na przyjmowania leków kończąc. Co jednak jest skuteczne?

Czym jest sen?

Sen określany jest jako spontaniczna utrata świadomości, na którą organizm decyduje się w celu regeneracji. To nasz mózg decyduje, kiedy powinniśmy zasnąć. Pojawiająca się potrzeba zaśnięcia jest ściśle związana z działaniem ośrodka znajdującego się w jądrach nadskrzyżowaniowych. Współpracuje on z siatkówką, która odbiera sygnały o zmniejszonej ilości światła oraz szysznką produkującą melatoninę.

Zasypianie jest genetycznie uwarunkowane. Część osób łatwiej zasypia w godzinach 1-2 w nocy i może spać do godziny 8-9. Z kolei druga grupa zasypia już pomiędzy 21 a 22, ale budzi się o 5 lub 6. Pierwsza grupa to tzw. sowy, a druga określana jest mianem skowronków.
Nie jest to jednak sztywna zasada, a nasze działania, np. nieregularne zasypianie, aktywność w nocy może przestawić nasz rytm dobowy.

Dlaczego zasypiamy?

Niektórzy mogą by zdziwieni, ale organizm należy nauczyć zasypiać. Za sam proces zasypiania odpowiadają komórki nerwowe zlokalizowane w polu przedwzrokowym. W przypadku, gdy praca lub inne zajęcia wymagają od nas aktywności w nocy „oduczamy” organizm snu, co może być przyczyną późniejszych problemów z zasypianiem. Często dzieje się tak u nastolatków, którzy są aktywni nocą, a odsypiają w dzień. Po kilku takich tygodniach zaśnięcie wieczorem może być utrudnione.

Bezsennością można określić nie tylko jako brak snu, ale bardzo złą jego jakość, przez co nie jesteśmy w stanie wypocząć i budzimy się zmęczeni.

sposoby na bezsennośćUdostępnij

Sposoby na bezsenność

Oczywiście naturalne sposoby na bezsenność to nie tylko szklanka ciepłego mleka. Przede wszystkim trzeba zredukować stres i lęk związany z brakiem snu. Mogą tu pomóc techniki relaksacyjne, szczególnie trening autogenny Schultza, streching lub zajęcia jogi.

Aby zwalczyć problemy ze snem należy także zadbać o jego higienę. Co to oznacza? Z pewnością wiesz, że w sypialni nie powinno znajdować się żadne urządzenie, które miga, np. telewizor, zegar cyfrowy, tablet czy komórka. Po pierwsze chodzenie do łóżka z laptopem czy innym mobilnym urządzeniem będzie utrudniać zasypianie. Poza tym takie migające światło może zostać odczytane przez mózg jako stan zagrożenia, przez co zamiast znaleźć się w fazie głębokiego snu będziesz czuwać.

Jeśli masz problemy z bezsennością zadbaj też, aby nie drzemać w ciągu dnia. Należy unikać kofeiny, papierosów oraz alkoholu. Warto też zasypiać o stałej porze, ale nie spędzać w łóżku więcej niż 6 godzin. Przed snem przewietrz sypialnię i postaraj się nie denerwować.

W przypadku, gdy naturalne sposoby na bezsenność nie pomagają należy zgłosić się do specjalistycznej poradni, ponieważ zaburzenia snu nie są tylko uciążliwą dolegliwością, a poważnym zaburzeniem wpływającym na długość i jakość życia.

Bezsenność u ciężarnych

Bardzo często zdarza się, że kobiety w trzecim trymestrze również skarżą się na problem z bezsennością. Najczęściej jej przyczyną jest lęk związany z nadchodzącym porodem oraz dość duży już brzuch, utrudniający zmianę pozycji i ułożenie się do snu.

U ciężarnych mających problemy z zasypianiem dobrze zastosować lekkie posiłki przed snem, wprowadzić napary z melisy albo zjeść plasterek wędliny z kurczaka lub banana, który dostarcza więcej tryptofanu niż szklanka mleka i może ułatwić zaśnięcie.