13 produktów spożywczych, których nigdy nie należy jeść na surowo

Obecnie modnych jest wiele różnych diet w tym słynna dieta 1000 kalorii czy dieta wegańska. Istnieje także dieta, w której należy jeść same surowe produkty. Okazuje się, że mimo tego iż wiele produktów nadaje się do spożycia bez gotowania, wcale nie jest to takie zdrowe jak mogłoby się wydawać. Jedzenie nieodpowiednio przygotowanych produktów może wiązać się z licznymi chorobami i problemami zdrowotnymi. Oto 13 produktów, które należy odpowiednio przygotować przed zjedzeniem!

#1 Jarmuż

instagram.com/szukajtego.pl

Uważa się, że jarmuż jest najzdrowszym jedzeniem na świecie, jednak zbyt duża ilość surowego jarmużu może prowadzić do rozregulowania gospodarki hormonalnej, która prowadzi do obniżenia poziomu cukru we krwi, problemów z wagą i metabolizmem.

#2 Mleko

twitter.com/

Wiele osób twierdzi, że świeże mleko to najlepszy rodzaj mleka jaki możemy dostarczyć swojemu organizmowi. Jednak spożywanie mleka prosto od krowy, owcy czy kozy nie jest wcale takim dobrym rozwiązaniem. Taki napój może zawierać szkodliwe bakterie oraz zarazki, które mogą spowodować poważne choroby w tym infekcje związane z salmonellą czy bakteriami e.coli.

#3 Migdały

instagram.com/minadour

Migdały to pyszna i szybka przekąska, która jest bogata w białka, błonnik i zdrowe tłuszcze. Nasiona te, powszechnie uważane za orzechy, zawierają także naturalnie występujący cyjanek. Jedzenie już niewielkiej ilości migdałów np. 4 czy 5 gorzkich migdałów, może spowodować zawroty głowy, nudności i skurcze żołądka.

#4 Jajka

unitedartistsreleasing.com

Jedzenie surowych jajek jest bardzo popularne w Japonii czy Korei, zaś w innych krajach zostało one rozpowszechnione po scenie w filmie o Rockym, który spożywał koktajl z surowych jajek. Mit, że surowe jaja są zdrowszą opcją niż jaja gotowane, jest obalany przez badania, które wykazują, że wchłanianie białka jest wyższe w jajach gotowanych (90%) niż w jajach surowych (50%).

#5 Mąka

instagram.com/bizcocheando

Zjedzenie niewielkiej ilości surowego ciasta to wielka pokusa, zwłaszcza gdy przygotowujesz ciasteczka. Jednak musisz wiedzieć, że surowe jajka niosą ze sobą ryzyko salmonelli, z kolei w surowej mące znajdują się bakterie E.coli. Na szczęście wszystkie znikają podczas procesu pieczenia.

#6 Owoce czarnego bzu

instagram.com/shamus_oleary

Czarne jagody zawierają przeciwutleniacze i uważa się, że łagodzą przeziębienia, zwalczają grypę i pobudzają układ odpornościowy. Ale według raportu, jedzenie lub picie surowego bzu czarnego lub innej toksycznej części rośliny może prowadzić do nudności, wymiotów, zawrotów głowy i otępienia. Na szczęście toksyczne substancje znajdujące się w jagodach można bezpiecznie usunąć poprzez jego gotowanie.

#7 Jabłka

instagram.com/lorieoc

Podobno codzienne jedzenie jabłka to klucz do zdrowego życia. Chociaż Śnieżka raczej nie może się z tym zgodzić, prawda? Oczywiście Śnieżka dostała otruty owoc, jednak okazuje się, że jedzenie jabłek może mieć także kilka minusów. Przypadkowe żucie pestek jabłka zawierających amigdalinę spowoduje uwolnienie cyjanku. Chociaż aby był on trujący należałoby zjeść blisko 40 pestek, to wciąż należy pamiętać, że uwolniony cyjanek jest niebezpieczny i należy unikać jedzenia jabłek z pestkami.

#8 Tuńczyk

instagram.com/soustruznice_m

Wydaje Ci się, że nie jesz nigdy surowej ryby? Pomyśl sobie ile raz jadłeś sushi z tuńczykiem. Surowy tuńczyk zawiera bardzo wysoką ilość rtęci, która może mieć toksyczny wpływ na układ sercowo-naczyniowy i ośrodkowy układ nerwowy. Badanie wykazało również, że ilość dostępnej biologicznie rtęci była o 40-60% niższa w rybach gotowanych niż w surowej.

#9 Orzechy nerkowca

instagram.com/moovyoga

Orzechy nerkowca są nie tylko pyszną przekąską, ale zmniejszają cholesterol, ryzyko zawału serca oraz pomagają utrzymać zdrową wagę. Surowe nerkowce zawierają jednak urushiol, toksyczną substancję występującą w trującym bluszczu, który pochodzi z tej samej rodziny botanicznej, co drzewo orzechowe nerkowca. Samo dotknięcie może wywołać reakcję skórną u niektórych osób.

#10 Kiełki

instagram.com/falafelica

Kiełki są jedną z najłatwiejszych w uprawie roślin i są bogate w składniki odżywcze. Spożywanie surowych kiełków może jednak spowodować zatrucie pokarmowe z objawami tj. skurcze żołądka, biegunka i wymioty pojawiające się nawet do tygodnia czasu po zjedzeniu kiełków.

#11 Ziemniaki

instagram.com/startledpenguin

Raczej nikt o zdrowych zmysłach nie zjada surowych ziemniaków, ale pomyśl sobie że Twoja pociecha może pomylić ziemniaki z jabłkami lub innymi owocami. Ziemniaki zawierają składniki, które mogą zakłócać trawienie i wchłanianie składników odżywczych. Glikoalkaloidy w ziemniakach mogą powodować senność, swędzenie, zwiększoną wrażliwość i problemy trawienne w dużych ilościach i można je zmniejszyć przez obieranie i gotowanie ziemniaków.

#12 Pomidory

instagram.com/hermana.luna

Chociaż pomidory można jeść na surowo, badanie przeprowadzone przez naukowców z Cornell University wykazało, że aktywność przeciwutleniająca gotowanych pomidorów jest wyższa niż w niegotowanych pomidorach. Aby uzyskać więcej korzyści z pomidorów, należy je gotować przed jedzeniem. Pomidory uplasowały się na 10 miejscu jako jedno z warzyw z pozostałościami pestycydów, więc należy je najpierw umyć. Łodygi, liście i niedojrzałe pomidory są trujące dlatego nie należy ich jeść.

#13 Miód

instagram.com/lovelylux_asmr

Surowy miód może zawierać zarodniki bakterii, które są szczególnie szkodliwe dla niemowląt, dzieci poniżej pierwszego roku życia oraz kobiet w ciąży. Zjedzenie surowego miodu może spowodować zatrucie botulizmem, które objawia się nudnościami, wymiotami i biegunką. W konsekwencji może to grozić nawet paraliżem.