×

11 psychologicznych trików, które poprawią Twoją samoocenę. Codziennie o nich pamiętaj

Czy często zdarza Ci się myśleć, że nie zasługujesz na wymarzoną posadę lub lepsze, satysfakcjonujące życie? Jeśli często myślisz o sobie w szarych barwach, warto dowiedzieć się co robić żeby zwiększyć swoją pewność siebie!

Oto 11 wskazówek, polecanych przez psychologów, które będą przydatne jeśli chcesz zacząć pracować nad sobą i swoją pewnością siebie.

#1 Naucz się przyjmować komplementy

Każdy człowiek jest inny więc nie powinno dziwić, że każdy reaguje inaczej gdy usłyszy komplement. Jedni są nieśmiali lub nawet wytykają swoje wady, inni z uśmiechem na twarzy przyjmują miłe słowa i dziękują. Pierwsza postawa od razu pokazuje, że jest się niepewnym siebie. Najlepszym sposobem, jak dobrze zareagować na komplement, jest uśmiechnięcie się i powiedzenie: „Dziękuję”. Nie zakładaj, że dana osoba próbuje cię pochlebić, po prostu spróbuj uwierzyć, że niektóre z Twoich cech naprawdę mogą być atrakcyjne dla innych ludzi.

#2 Staraj się utrzymywać kontakt wzrokowy podczas rozmowy

Dzięki patrzeniu komuś w oczy, możesz zrozumieć nastrój i emocje drugiej osoby. Kłamcy zwykle odwracają wzrok, aby ukryć fakt, że kłamią, a gdy ktoś unika kontaktu wzrokowego oznacza to, że nie jest pewny siebie. Utrzymując kontakt wzrokowy z ludźmi możesz zdobyć ich zaufanie i przekonać ich, że jesteś uczciwy.

#3 Nie staraj się być perfekcjonistą

Załóżmy, że masz bardzo napięty harmonogram: 20 połączeń telefonicznych, 10 spotkań, odpowiadanie na setki maili i ani jednej minuty odpoczynku dla siebie. Zamiast być zadowolonym z samego siebie, czujesz się zawiedziony i twierdzisz, że Twoje wyniki nie są wystarczająco dobre. Pamiętaj, ustalając cele które chcesz osiągnąć, nie możesz ciągle się stresować. Ludzie popełniają błędy i żałują niektórych decyzji, ale wszystko to nowe doświadczenia i lekcje, które przydadzą Ci się w przyszłości.

#4 Wyrzuć z głowy negatywne myśli

Kontrolowanie wewnętrznego dialogu jest trudnym, ale bardzo skutecznym sposobem na zdyscyplinowanie siebie. Postaraj się śledzić wszystkie myśli, które kumulują się w Twojej głowie. Zapisz wszystko, co wiąże się z brakiem bezpieczeństwa. Zadaj sobie pytanie: „Czy mam jakiekolwiek dowody, że mam prawdziwy powód, by czuć się niepewnie?” Po przeanalizowaniu swoich myśli, uświadomisz sobie, że większość z nich opiera się na niczym. Analizując negatywne doświadczenia i myśli, powinieneś także sporządzić listę pozytywnych cech i osiągnięć.

#5 Podkreślaj swoje osiągnięcia

Stwórz swój dziennik osiągnięć i zapisuj nowe rzeczy każdego dnia. Nie musisz tam zapisywać naprawdę wielkich rzeczy. Zaznacz każdy krok w kierunku swojego celu, nawet jeśli wydaje się całkiem drobny. Na przykład „przeczytałam 20 stron mojej książki”, „zjadłam zdrowe śniadanie” i tak dalej. Kiedy masz wiele powodów do dumy, możesz czuć się lepiej.

#6 Chodź zawsze z uniesioną głową i idź pewnym krokiem

Pewny krok, wyprostowane plecy i wzrok skierowany przed siebie to oznaki osoby pewnej siebie. Trzymaj głowę podniesioną, plecy prosto i patrz w górę a nie pod swoje nogi. Ludzie wokół Ciebie zauważą zmianę Twojej pozycji i wkrótce zobaczysz, że poczujesz się inaczej. Badania pokazują, że mowa ciała osoby pewnej siebie, zmniejsza jej poziom stresu.

#7 Spróbuj przestać doszukiwać się negatywnych chwil

Jeśli będziesz sprawdzać złe wiadomości, wkrótce zauważysz że w Twoim umyśle także zaczną się kłębić negatywne emocje. Po prostu staraj się ignorować te myśli i uważaj je za coś, co robisz codziennie bez powodu.

#8 Pomyśl o sobie w pozytywnym znaczeniu

Pomyśl „co w takiej sytuacji zrobiłby pewny siebie ja?” To pytanie, od czasu do czasu należy sobie zadawać, zwłaszcza, gdy masz zamiar zrobić coś, co wymaga pewności. Nie musisz od razu wychodzić do klubu i rozmawiać z najbardziej atrakcyjnym mężczyzną. Zacznij od drobnych rzeczy: uśmiechnij się do nieznajomego. Wyślij swoje CV do firmy w której chciałabyś pracować i nie martw się konsekwencjami. Gotowość do podjęcia ryzyka i odpowiedzialności jest tym, co każdy człowiek musi umieć robić.

#9 Porozmawiaj z nieznajomym

Nie musisz iść od razu sama do klubu, ale pomyśl o wybraniu się na samej na koncert, może uda Ci się poznać nowych znajomych? Nie musisz od razu błyszczeć jak gwiazda, ale postaraj się czuć i wyglądać na osobę pewną siebie. W ten sposób inni będą Cię postrzegać podobnie.

Poza tym spróbuj rozpocząć rozmowy z nieznajomymi w swoim codziennym życiu. Bądź przyjazny dla kasjerów lub porozmawiaj z kelnerem w kawiarni. Pamiętaj, że to może nie działać dla wszystkich. Jeśli czujesz się naprawdę nieswojo podczas rozmowy z kimś, po prostu przerwij dialog.

#10 Nie trać czasu na social media

Nie patrz na zdjęcia znajomych i nie porównuj ich ze sobą. Ten nawyk może poważnie zaszkodzić twojej samoocenie. Media społecznościowe to miejsce, w którym ludzie rywalizują o sukces, publikując tylko piękne zdjęcia z niesamowitych miejsc. Mało tu osób, które mają inne ambicje. Ogranicz swoje social media, zrezygnuj z subskrypcji użytkowników, którzy stale publikują swoje zdjęcia i daj sobie spokój z aplikacjami, które nie wnoszą nic wartościowego do Twojego życia.

#11 Zaoferuj swoją pomoc

Ludzie lubią czuć się ważni i cenni. Dobrze jest wiedzieć, że masz kogoś, kto będzie Cię wspierał i pomagał. Każdy powinien mieć kogoś, na kim mogą polegać, ale niewielu ludzi faktycznie poprosi o pomoc lub ją oferuje. A przecież oferowanie pomocy innym sprawia, że czujesz się ważny i użyteczny! Być może to sprawi, że poczujesz się potrzebny i mniej samotny.

A Ty co robisz aby poprawić swoją pewność siebie? Pokaż ten artykuł przyjacielowi, który powinien zacząć wierzyć w siebie!

Katarzyna

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Fotografka i redaktorka. Miłośniczka ciekawego designu, dobrej muzyki oraz oryginalnych rozwiązań dla domu. Wolne chwile spędza na szukaniu ekologicznych rozwiązań, którymi chce dzielić się z innymi.

Może Cię zainteresować

zamknij