Kategorie GenialneModa

Fenomen sklepu ZARA i jego podchwytliwe sztuczki marketingowe

ZARA, to jedna z najbardziej znanych sieciówek odzieżowych. Wszystko zaczęło się gdy założyciel marki i obecnego imperium, Amancio Ortega, założył sklepik w którym sprzedawał tanie odpowiedniki projektów ze światowych wybiegów. Dziś ZARA należy do grupy Inditex, zrzeszającej 8 marek, które rocznie przynoszą miliardowe dochody. Zastanawiałaś się kiedyś co sprawia, że ludzie tak chętnie kupują w Zarze ubrania?

Oto kilka trików, które sprawiają, że ubrania z Zary są tak rozchwytywane wśród klientów.

#1 Najdroższe ubrania znajdują się bezpośrednio na wejściu do sklepu

zara - sklep
subiektywnieofinansach.pl

W sklepach Zara odzież jest ułożona według ceny. Przy wejściu są najdroższe ubrania. Projektanci mają nadzieję, że ich klienci od razu pokochają te ubrania i będą chcieli je kupić. Jeśli tak się stanie, nawet nie pomyślisz o przejściu do pozostałych wieszaków gdzie znajdują się tańsze ubrania. Zara stawia na to, że podejmiesz decyzję impulsywnie: zobacz – chcesz – kup.

Najdalsze części sklepu przeznaczone są dla klientów którzy chcieliby kupić ubrania w tańszej cenie.
To właśnie tutaj zazwyczaj znajdziesz ubrania z kolekcji „basic” lub sezonowe obniżki. Z kolei jak już jesteś musisz przejść przez cały sklep, to przy okazji możesz zwrócić uwagę na torebki, buty czy inne modele sukienek.

#2 Ubrania, torebki i buty są umieszczone obok siebie nie bez powodu

Zara - wieszaki
instagram.com/disspitch

W wielu sklepach zdarza się, że ubrania i dodatki podzielone są na osobne sekcje. W Zarze buty i torebki (a czasami także biżuteria) znajdują się obok siebie. W te sposób nie musisz myśleć jakie buty pasowałyby do danego ubrania, lecz od razu masz gotowy zestaw. W ten sposób Ty oszczędzasz czas przeznaczony na wybór dodatków, z kolei sklep ma lepsze zyski, ponieważ kupując jedno ubranie być może skusisz się na pozostałą część proponowanego zestawu.

#3 Marka ma podświadomy wpływ na swoich klientów i sprawia, że możesz poczuć się jak cześć elity

Zara - para krolewska
eastnews.ru / eastnews.ru

Lokalizacja Zary zawsze jest przemyślana. Zwróć uwagę, że butiki nie znajdują się obok supermarketów czy tanich sklepów odzieżowych. Sklepy są otwarte tylko w dużych centrach handlowych lub na głównych ulicach dużych miast. Obok sklepu Zara prawie zawsze jest jakiś elitarny sklep. Zara, umieszczając swoje sklepy obok elitarnych butików, komunikuje: „Nasze ubrania także są stylowe”. Średnia cena w Zarze jest jednak znacznie niższa. Innymi słowy, Zara daje Ci szansę, by poczuć się tak stylowo, jak ludzie, którzy wydają fortunę na swoje ubrania.

Przy okazji, Kate Middleton pomogła marce stać się bardziej arystokratyczną marką. Księżna jest fanką Zary: zaraz po ślubie Kate założyła prostą niebieską sukienkę z sieciówki, która natychmiast stała się hitem.

#4 Zaraz specjalnie wypuszcza kilka nowych kolekcji w trakcie jednego sezonu

Zara - nowe kolekcje
huffingtonpost.co.uk

Strategia Zary to szybka moda z krótkim terminem ważności. Marka zmieniła nasze podejście do ubrań. Teraz nie ma nic specjalnego w zakupach: kupujesz ubrania, a potem po prostu się ich pozbywasz, tak jak po wyrzuceniu starego jedzenia.

Trendy zmieniają się tak często, że marka co kilka miesięcy wydaje nowe kolekcje. Jeśli pojawiły się jakieś nowe trendy, możesz być pewna, że za chwilę w sklepach Zara znajdzie się odpowiednik. Jest to jednak również duża wada Zary – klienci uzależnili się od szybkiej mody, przez co Sklep produkuje rocznie blisko 450 milionów rzeczy. To sprawia, że myślimy, że nowe ubrania mogą uczynić nas szczęśliwymi i stylowymi. A jeśli nie, zawsze możesz wrócić do sklepu i spróbować czegoś innego.

#5 Zara nie ma żadnych reklam i to nie dlatego, że chcą w ten sposób zaoszczędzić

Zara - sztuczki sklepu
wikipedia.org

Zara wydaje śmiesznie niski procent swojego zysku na reklamę. Wynosi on zaledwie 0,3% i nie robi tego dlatego, że oszczędza. Marka nie chce przechwalać się jak dobre i modne są ich produkty, ale jest to celowe działanie i przemyślana strategia, dzięki której można wydać więcej na podbój rynku.

Zara inwestuje znacznie więcej w sygnaturę widniejącą na szybach. Zauważ, że witryny sklepowe zawsze są pozbawione zbędnych banerów i zdjęć. Zaś z daleka można zobaczyć jasne oświetlenie i prosty design loga. Balenciaga czy Versace także nie mają reklam telewizyjnych, ale wszyscy wiedzą, że są to marki premium. Ich witryny również wyglądają bardzo luksusowo.
Zobacz także: 9 sztuczek, które stosują na nas sklepy odzieżowe. Przez nie wydajemy więcej pieniędzy

Zara działa na podobnej zasadzie sprzedając ekskluzywne ubrania za znacznie mniejsze pieniądze niż luksusowe domy odzieżowe. Oczywiście nie ma w tym nic ekskluzywnego, po prostu Zara wykorzystuje nasze pragnienie posiadania czegoś wyjątkowego.

#6 Zara tworzy iluzję „niedoboru” przez co istnieje szansa że szybko kupisz jakikolwiek produkt

Zara - buty
instagram.com/brittalaursen_

Ze względu na to, że kolekcje zmieniają się tak szybko możesz się spodziewać, że wymarzona kurtka może w zaledwie kilka dni może zniknąć ze sklepu. Stworzenie tego uczucia stawia klientów w sytuacji bez wyjścia. Impuls każe Ci od razu kupić dany produkt i nie do końca przemyśleć zakup. Impulsywne zakupy są dobre dla sprzedającego, ale złe dla klienta. W końcu większość z nas żałuje pieniędzy, które wydaliśmy.

#7 Przeceny sklepu działają na specjalnych zasadach

Zara - metka

Przed rozpoczęciem sezonu sprzedaży (zwykle w lipcu, sierpniu, grudniu, styczniu i lutym) Zara stara się sprzedać jak najwięcej ubrań w normalnej cenie. Sklepy są pełne ubrań ze starej kolekcji, a to oznacza, że nie ma miejsca na nowe kolekcje. Warto wtedy zwrócić uwagę na metki. Te z nowej kolekcji będą oznaczone specjalnymi kartonikami, z kolei starej zwykłymi. W ten sposób będziesz wiedzieć, które produkty będą przecenione. Nawet sprzedawcy detaliczni sklepów Zara nie zalecają kupowania ubrań ze starych kolekcji tuż przed sprzedażą.

#8 Zara ma specjalne sklepy w których nigdy nie pojawi się żaden klient

Zara ma sklepy, które nigdy nie będą odwiedzane przez zwykłych klientów. Są to sklepy testowe i znajdują się one w hiszpańskiej centrali. Jeśli byłaś w różnych krajach i odwiedzałaś Zarę, prawdopodobnie zauważyłaś, że wystrój wnętrz w nich jest dość podobny. Zespół 30 architektów sprawdza każdy szczegół: kolory żarówek, a nawet fakturę podłogi, która ma wpływ na klientów.

Eksperymentując w sklepach testowych, projektanci wybierają optymalną wysokość wieszaków, wysokość manekinów i lokalizację kas fiskalnych. Wszystko po to, aby pomóc Ci poczuć się bardziej zrelaksowanym i skłonnym do kupienia więcej.

Czy zwróciłaś wcześniej uwagę na te triki marketingowe stosowane przez sklep Zara? Jak często robisz zakupy w tym sklepie?

Źródło i fotografie: brightside.me