Kategorie OrganizacjaPorady

5 zasad etykiety, które codziennie nieświadomie łamiemy

Pewnie wydaje Ci się, że dobrze znasz zasady savoir vivre i wiesz jak zachować się w każdej sytuacji. A może właśnie masz problem z dobrymi manierami i chcesz dowiedzieć się jakiego zachowania unikać? Oto zasady etykiety, które łamiesz codziennie!

#1 Mówienie „Na zdrowie”, gdy ktoś kichnie

via GIPHY

To dość częsta sytuacja. Kiedy osoba w naszym towarzystwie kichnie, wydawałoby się, że wypada życzyć jej dobrze, dlatego też automatycznie mówimy „Na zdrowie”. Oczywiście jeśli mówisz to w kręgu swoich znajomych lub rodziny, to nie jest to problemem, jednak musisz wiedzieć, że gdy jesteś na spotkaniu biznesowym i nagle ktoś w pomieszczeniu kichnie, lepiej unikać sformułowania „Na zdrowie”. Zamiast tego lepiej po prostu kontynuować spotkanie i nie zwracać uwagi na kichnięcie. W niektórych przypadkach warto po prostu bez słowa podać chusteczkę.

#2 Zasłanianie ust podczas kichnięcia

via GIPHY

Skoro już jesteśmy przy kichaniu to warto wspomnieć jaki jest prawidłowy sposób zasłaniania ust oraz nosa . Zazwyczaj zasłaniamy twarz ręką, ale to bardzo niedobrze. Dlaczego? Zarazki które wydobywają się z naszego organizmu podczas kichnięcia, szybko lądują na naszej dłoni, którą z kolei często witamy się z innymi osobami. Chyba nie chcesz zarazić innych przeziębieniem, co? Lepiej jest kichnąć w rękaw koszulki przy zgięciu łokcia lub odwrócić twarz i kichnąć w rękaw.

#3 Etykieta na siłowni

via GIPHY

Mam nadzieję, że wiesz, że po skończonych ćwiczeniach zawsze należy zdezynfekować maszynę odpowiednim płynem, który znajduje się na sali. Ale oprócz tego w dobrym zwyczajem jest zmiana ustawień ciężarów na lżejsze. Dzięki temu osoba, która przyjdzie po nas i nie zauważy, że jest ustawiona wyższa ilość kilogramów nie dozna kontuzji. Dodatkowo dzięki temu danej osobie nie będzie przykro, że jeszcze nie jest w stanie podnieść takiego ciężaru jak Ty.

#4 Etykieta w pracy

via GIPHY

Zawsze przedstawiając nową osobę w gronie pracowników, zaczynaj od wymieniania pracowników od najwyższego rangą do niższego stanowiska. Wchodząc do pomieszczenia, powiedz kto z Tobą przyszedł i zacznij przedstawienie od imienia danej osoby, a dopiero później powiedz czym się zajmuje.

#5 Etykieta przy stole

via GIPHY

Zasad zachowania przy stole jest naprawdę sporo i można z tego napisać naprawdę opasłą książkę! Najważniejsze jest jednak pamiętanie o kilku podstawowych zasadach. Jeśli siadasz na krześle, nigdy nie się na nim nie bujaj ani nie kołysz. Kiedy skończysz posiłek pamiętaj, aby odłożyć sztućce na godzinę 5. Z kolei podczas mieszania kawy czy herbaty nie wypada mieszać łyżeczką „dzwoniąc” o dno i rant naczynia. Kulturalnie jest lekko unieść łyżeczkę do góry i powoli przesuwać ją na dół, uważając aby nie uderzyć o dno lub kołysać łyżeczką od lewej do prawej. W taki sposób również wymieszasz cukier, lecz bez nieprzyjemnego dźwięku uderzania metalu o kubek czy filiżankę.

Wiedziałeś o tych zasadach? Ile z nich zdarza Ci się złamać?

Zobacz także:

1) 12 zasad savoir vivre, które powinien znać każdy z nas

2) 10 podstawowych zasad dobrego wychowania, o których dzisiejsza młodzież nie ma pojęcia

3) Kolor szminki który wybierasz najczęściej zdradza wiele na temat Twojej osobowości