Porady5 zasad etykiety, które codziennie nieświadomie łamiemy

5 zasad etykiety, które codziennie nieświadomie łamiemy

5 zasad etykiety, które codziennie nieświadomie łamiemy
Katarzyna
04.01.2023 19:30, aktualizacja: 04.01.2023 19:42

Pewnie wydaje Ci się, że dobrze znasz zasady savoir vivre i wiesz jak zachować się w każdej sytuacji. A może właśnie masz problem z dobrymi manierami i chcesz dowiedzieć się jakiego zachowania unikać? Oto zasady etykiety, które łamiesz codziennie!

#1 Mówienie "na zdrowie", gdy ktoś kichnie

unsplash
unsplash

To dość częsta sytuacja. Kiedy osoba w naszym towarzystwie kichnie, wydawałoby się, że wypada życzyć jej dobrze, dlatego też automatycznie mówimy "na zdrowie". Oczywiście jeśli mówisz to w kręgu swoich znajomych lub rodziny, to nie jest to problemem, jednak musisz wiedzieć, że gdy jesteś na spotkaniu biznesowym i nagle ktoś w pomieszczeniu kichnie, lepiej unikać sformułowania "na zdrowie". Zamiast tego lepiej po prostu kontynuować spotkanie i nie zwracać uwagi na kichnięcie. W niektórych przypadkach warto po prostu bez słowa podać chusteczkę.

#2 Zasłanianie ust podczas kichnięcia

unsplash
unsplash

Skoro już jesteśmy przy kichaniu to warto wspomnieć jaki jest prawidłowy sposób zasłaniania ust oraz nosa . Zazwyczaj zasłaniamy twarz ręką, ale to bardzo niedobrze. Dlaczego? Zarazki które wydobywają się z naszego organizmu podczas kichnięcia, szybko lądują na naszej dłoni, którą z kolei często witamy się z innymi osobami. Chyba nie chcesz zarazić innych przeziębieniem, co? Lepiej jest kichnąć w rękaw koszulki przy zgięciu łokcia lub odwrócić twarz i kichnąć w rękaw.

#3 Zasady etykiety na siłowni

unsplash
unsplash

Mam nadzieję, że wiesz, że po skończonych ćwiczeniach zawsze należy zdezynfekować maszynę odpowiednim płynem, który znajduje się na sali. Ale oprócz tego w dobrym zwyczajem jest zmiana ustawień ciężarów na lżejsze. Dzięki temu osoba, która przyjdzie po nas i nie zauważy, że jest ustawiona wyższa ilość kilogramów nie dozna kontuzji. Dodatkowo dzięki temu danej osobie nie będzie przykro, że jeszcze nie jest w stanie podnieść takiego ciężaru jak Ty.

#4 Etykieta w pracy

unsplash
unsplash

Zawsze przedstawiając nową osobę w gronie pracowników, zaczynaj od wymieniania pracowników od najwyższego rangą do niższego stanowiska. Wchodząc do pomieszczenia, powiedz kto z Tobą przyszedł i zacznij przedstawienie od imienia danej osoby, a dopiero później powiedz czym się zajmuje.

#5 Etykieta przy stole

unsplash
unsplash

Zasad zachowania przy stole jest naprawdę sporo i można z tego napisać naprawdę opasłą książkę! Najważniejsze jest jednak pamiętanie o kilku podstawowych zasadach. Jeśli siadasz na krześle, nigdy nie się na nim nie bujaj ani nie kołysz. Kiedy skończysz posiłek pamiętaj, aby odłożyć sztućce na godzinę 5. Z kolei podczas mieszania kawy czy herbaty nie wypada mieszać łyżeczką "dzwoniąc" o dno i rant naczynia. Kulturalnie jest lekko unieść łyżeczkę do góry i powoli przesuwać ją na dół, uważając aby nie uderzyć o dno lub kołysać łyżeczką od lewej do prawej. W taki sposób również wymieszasz cukier, lecz bez nieprzyjemnego dźwięku uderzania metalu o kubek czy filiżankę.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także