×

13 potraw z niezwykle wysoką zawartością soli. Nie spodziewasz się, co sobie serwujesz

W dzisiejszych czasach każdy z nas chciały odżywiać się smacznie i zdrowo, niestety czasami ciężko jest pogodzić te dwie rzeczy, jednak warto zwrócić uwagę na skład danych produktów oraz to jak wpłyną one na nasz organizm. Oto lista 13 produktów, które zawierają zaskakująco wysoki wskaźnik soli.

#1 Twarożek

Twarożek z owocami to świetna przekąska na lunch, która wypełniona jest białkiem i wapniem. Jednak oprócz tego zawiera również ogromną ilość sodu. Twaróg ma co najmniej 400 mg sodu na pół szklanki, dlatego warto spróbować zastąpić go np. jogurtem greckim, który również zawiera białko oraz wapń, a dodatkowo witaminę D i probiotyki dobre dla Twoich jelit. Większość greckich jogurtów ma tylko 70 mg sodu na pół szklanki.

#2 Napoje izotoniczne

Napoje tworzone z myślą o sportowcach, którzy codziennie trenują, mają zaspokajać ich potrzeby i uzupełniać odpowiednie substancje w organizmie. Niestety są one wypełnione dużą ilością sodu. Nawet po ciężkim treningu i wylanych litrach potu, wystarczy zwykła woda lub woda kokosowa, aby zaspokoić pragnienie i utrzymać dzienne zapotrzebowanie na sód.

#3 Płatki owsiane instant

Płatki owsiane instant to bardzo popularna propozycja śniadania dla wszystkich osób, które żyją w pośpiechu. Wystarczy, że zalejesz je gorącą wodą i masz ciepłą i odżywczą miseczkę łakoci. Jednak okazuje się, że takie płatki owsiane zawierają 200 mg sodu na porcję! Zwykłe płatki mają bardzo znikomą ilość sodu, dlatego lepiej sięgnąć po te naturalne np. zmieszać je z jagodami, jogurtem greckim i cynamonem – pychota!

#4 Wegeburgery

Dieta wegetariańska lub wegańska jest wyjątkowo zdrowa, więc nie dziwię się, że dziwisz się, dlaczego akurat wegetariański burger może być produktem o wysokiej zawartości sodu. Według wielu lekarzy substytuty mięsa mają wyższą zawartość soli niż zwykłe produkty mięsne. Wysoka ilość soli spowodowana jest poprawą smaku i konsystencji substytutu.

#5 Warzywa w puszce

Kupowanie fasoli czy papryki w puszcze jest bardzo kuszące, zwłaszcza że takie opakowanie sprawia, że dany produkt przez długi czas będzie świeży. Niestety takie warzywa są bardzo bogate w sód, dlatego lepszym rozwiązaniem jest kupowanie produktów świeżych lub mrożonych. Jeśli chcesz dalej kupować warzywa w puszcze, dokładnie sprawdzaj ich zawartość soli. Przed zjedzeniem lub ugotowaniem dokładnie opłucz warzywa i oblej je zimną wodą.

#6 Ciasteczka

Kiedy sięgasz po słodycze pewnie bardziej martwisz się ilością cukru a nie soli, jednak to że dany produkt jest słodki, nie oznacza, że nie zawiera sodu. Poza kupnymi wypiekami, warto zwrócić uwagę na domowe, „zdrowe” wersje ciasteczek i ciast.

#7 Wędliny

Wędliny w plasterkach są podstawą porządnej kanapki, ale są również solną bombą. Wędliny są źródłem białka, ale mięso z delikatesów może zawierać aż 700 mg sodu na jedną porcję! Poszukaj alternatyw z niższą zawartością soli lub użyj do kanapki resztek pieczonego kurczaka, konserw z tuńczyka lub ugotowanych jajek.

#8 Sery

Kroimy go, rozdrabniamy, topimy, posypujemy nim różne produkty. Ser nadaje się do wielu potraw, można go jeść solo lub jako dodatek. Niestety jest jedna rzecz, która w serach jest zła – zawartość soli. Sól chroni bakterie przed wilgocią i ją kontroluje, działa jako środek konserwujący, poprawia strukturę i smak. Oczywiście niektóre odmiany sera są bardziej słone, lecz np. porcja fety zawiera około 312 mg sodu, podczas gdy niebieski ser 391 mg. Z pewnością możesz wybrać ser o niższej zawartości sodu lub poszukać miękkich serów, które generalnie mają niższy poziom sodu niż twarde sery.

#9 Płatki

Większość miłośników płatków śniadaniowych jest zaniepokojona zawartością cukru, jednak warto zwrócić uwagę również na ilość sodu. Często terminy tj. „naturalny” czy „pełnoziarnisty” lub „bogaty w błonnik” wprowadzają w błąd, przez co zaniedbujemy sprawdzanie etykiety i zawartość substancji odżywczych. Na przykład orzechy winogronowe mają 270 mg sodu na pół szklanki. Szklanka cynamonu ma 240 mg sodu na filiżankę. Liczby wydają się niewielkie w stosunku do naszej sugerowanej maksymalnej dawki 1,500 mg, ale większość z nas ma podwójną lub na opakowaniu z płatkami może okazać się, że zawartość soli jest znacznie większa.

#10 Sosy do makaronów

Typowe składniki sosu makaronowego tj. pomidory, cebula, papryka, czosnek i przyprawy, wydają się być całkiem zdrowe, ale większość kupowanych w sklepie odmian, może w dużym stopniu wpłynąć na ilość sodu. Dlatego przygotowując sos, pamiętaj że dodawanie kolejnej ilości soli może mieć zły wpływ na Twój organizm.

#11 Chleb

Drożdże, mąka, cukier, olej i odrobina soli są tym, to składniki, z których powstają domowe chleby. Jednak idziesz
do sklepu ciężko znaleźć chleb z małą ilością soli, ponieważ często chleby nie mają opisanego składu. Niektóre pieczywa mają ponad 325 mg sodu na plasterek! Nawet jeśli liczby są niższe niż na etykiecie odżywiania, należy pamiętać o wielkości porcji.

#12 Koktajle

Jeden drink nie powinien być zbyt dużym zmartwieniem, ale jeśli szarpniesz się na cały dzban Krwawej Mary możesz dostarczyć swojemu organizmowi aż 650 mg sodu. W domowym zaciszu możesz przygotować własne koktajle o niższej zawartości sodu.

#13 Dressingi do sałatek

Cukier i tłuszcz często ponoszą winę za złą reputację sosu sałatkowego, lecz sód również zajmuje wysokie miejsce jeśli chodzi o swoją zawartość w dressingach. Niektóre sosy zawierają nawet 200 mg sodu na porcję, co stanowi zwykle dwie łyżki stołowe. Uważaj na „niskotłuszczowe” i „lekkie” odmiany sosów, ponieważ zwykle zawierają dodatkowy sód, aby zrekompensować niższą zawartość tłuszczu. Ponieważ do konserwacji sosów sałatkowych, które kupujemy w sklepie, używamy sodu, w domu można przygotować własną wersję. Wykonaj mieszankę z łyżki oliwy z oliwek, octu lub soku z owoców cytrusowych, następnie dodaj ulubione świeże lub suszone zioła i drobno posiekany czosnek.

Katarzyna

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej. Fotografka i redaktorka. Miłośniczka ciekawego designu, dobrej muzyki oraz oryginalnych rozwiązań dla domu. Wolne chwile spędza na szukaniu ekologicznych rozwiązań, którymi chce dzielić się z innymi.