11 poważnych błędów żywieniowych, na które powinieneś uważać. Nawet dietetycy je popełniają

Jeśli chodzi o kwestie zdrowego żywienia, to wiele osób ma ogromny problem aby osiągnąć zamierzone cele. Jest wiele powodów przez które nie udaje nam się zrzucić wagi i jeść odpowiednie produkty.

Jeśli przyjrzymy się bliżej okazuje się, że wielu z nas popełnia podstawowe błędy o których nawet nie wiemy! Zdrowa żywność często wcale nie ma takiego dobrego wpływu na nasz organizm jakby mogło się wydawać. Oto najczęstsze błędy dotyczące żywienia.

#1 Produkty bezglutenowe

Produkty, które zawierają gluten uważa się za szkodliwe. Oczywiście osoby, które mają udowodnioną celiakię lub inny choroby np. Hashimoto, powinny unikać glutenu, jednak większość ludzi nie powinna przechodzić na bezglutenowe diety jeśli nie ma takiej potrzeby. Osoby, które nie mają chorób, które ograniczają ich dietę nie powinny unikać glutenu, ponieważ nie ma do tego żadnego naukowego dowodu. Gluten poprawia samopoczucie, a zgodnie z najnowszymi badaniami odrzucenie glutenu zwiększa ryzyko chorób układu krążenia.

#2 Produkty organiczne

Wierzymy, że produkty organiczne są zdrowsze i bezpieczne od tych zwykłych, jednak nie ma żadnego naukowego dowodu, że jest tak naprawdę. W trakcie hodowania warzyw i owoców farmerzy nie sięgają po syntetyczne pestycydy, zastępują je naturalnymi, linecz ich działanie nie zostało dokładnie zbadane. Co więcej, oznaczenia „Eco” czy „Natural” wcale nie oznaczają, że w opakowaniu znajduje się zdrowsza żywność. Często są to tylko chwyty marketingowe, które służą zwiększeniu sprzedaży. Jeśli naprawdę chcesz kupować zdrową żywność, zwróć uwagę na ich pochodzenie, zawartość oraz wygląd.

#3 Produkty nisko tłuszczowe

pixabay.com / pixabay.com

W dążeniu do zdrowego stylu życia wiele osób wybiera produkty o niskiej zawartości tłuszczu. Ale niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że poprzez obniżenie poziomu tłuszczów, w celu poprawienia smaku danego produktu, producenci używają innych składników, które są szkodliwe dla naszego zdrowia. Produkty o znormalizowanej zawartości tłuszczu są niezbędne do zrównoważonej i zdrowej diety. Jeśli musisz ograniczyć tłuszcze, zrób to tylko wtedy kiedy Twoje zdrowie jest zagrożone. We wszystkich innych przypadkach wystarczające będzie obniżenie zawartości procentowej tłuszczu w produkcie.

#4 Batony energetyczne

instagram.cominstagram.com

Batony energetyczne są bardzo dobre jako przekąska w podróży, jednak ze względu na to, że sprzedawane są w działach ze zdrową żywnością, wiele osób kupuje je jako zamienniki dla słodkich przekąsek. Większość batoników energetycznych zawiera cukier, polewę czekoladową, karmel, sztuczne aromaty i wiele innych dodatków, a to sprawia, że nie wiele różni je od standardowych łakoci. Jeśli chcesz zjeść coś słodkiego, sięgnij po kawałek gorzkiej czekolady lub zrób własny zdrowy batonik z miodem i orzechami.

#5 Soki owocowe

Soki owocowe zawierają dużo cukru, a jednocześnie nie zawierają błonnika pokarmowego. Może to prowadzić do zwiększenia apetytu, przejadania się i zwiększenia masy ciała. Sok nie zaspokaja ani naszego głodu, ani pragnienia. To sprawia, że wiele soków owocowych niewiele różni się od słodkich napojów gazowanych. Zamiast gotowych soków owocowych lepiej zdecydować się na zjedzenie kawałka owocu lub wypicie wody z cytryną.

#6 Suszone owoce

Przydatność lub szkodliwość suszonych owoców zależy bezpośrednio od warunków, w jakich zostały przygotowane i są przechowywane. Z reguły producenci przed suszeniem przetwarzają owoce chemicznymi substancjami, które pomagają przedłużyć żywotność owoców, lecz zmniejszają ich najbardziej korzystne cechy. Suszone owoce są dobre i zdrowe, jeśli sam je ugotujesz i osuszysz w domu. Wybierając te ze sklepu, lepiej kupić suszone owoce, które nie wyglądają zbyt atrakcyjnie, nie są błyszczące i są szorstkie w dotyku.

#7 Napoje energetyczne

Ze względu na ścisły związek między sportem a zdrowym stylem życia, odżywki i suplementy są często postrzegane jako zdrowe. Napoje izotoniczne zawierają słodką wodę sodową, syrop kukurydziany, sztuczne dodatki oraz barwniki. Mimo tego, że producenci takich napojów proponują picie ich w trakcie treningu, tak naprawdę mogą one zmniejszyć Twoją wydajność fizyczną. Lepiej jest samemu przygotować energetyczne smoothie.

#8 Jajka w brązowej skorupce

Mit mówiący o tym, że jajka z brązową skorupą są lepsze, jest popularny od dość dawna. Wielkość i kolor jaja zależy od rasy kur, a kolor żółtka mówi, co kura jadła. Główną zasadą wyboru jaj powinny być warunki ich przechowywania oraz ich wygląd. Najbezpieczniejszym wyborem są czyste jaja, bez pęknięć. Pamiętaj o przechowywaniu ich w lodówce lub w chłodnym i ciemnym miejscu.

#9 Produkty z importu

Wiele osób uważa, że produkty sprowadzane zza granicy są lepsze. Jednak pomyśl o tym, że wszystkie świeże produkty zanim trafią do sklepu, muszą przebyć długi transport z plantacji do supermarketu. Lepiej wybrać lokalne jabłka, które sprzedawane są niemal natychmiast i z pewnością zawierają mniej pestycydów.

#10 Granola

Od dłuższego czasu zrobił się niezły „boom” na granolę, która uważana jest za zdrową. Okazuje się jednak, że zawiera ona duże ilości cukrów oraz olejów. Nie oznacza to, że każde musli jest złe – przed zakupem produktu warto jest dokładnie sprawdzić jego skład.

#11 Liczenie kalorii

Różnica między spożywaniem smażonego i gotowanego jajka polega na tym, że jajko na twardo dostarcza 66 mniej kalorii. Tak więc, jeśli zjesz 2 ugotowane jajka spożyjesz blisko 188 kalorii, czyli tylko nieco więcej niż jedno smażone jajko. Warto pamiętać o tych wartościach jeśli zwracasz uwagę na liczenie kalorii, zwłaszcza że jajko na twardo jest bardziej sycące niż jajko sadzone.