PoradyDlaczego Św. Mikołaj ubiera się na czerwono? Powód Was bardzo zaskoczy

Dlaczego Św. Mikołaj ubiera się na czerwono? Powód Was bardzo zaskoczy

Dlaczego Św. Mikołaj ubiera się na czerwono? Powód Was bardzo zaskoczy
23.12.2022 14:05

Święta Bożego Narodzenia to kolorowy okres, w którym przyozdabiamy nasze domy w najróżniejsze, świetliste barwy. Światełka mienią się w tysiącach odcieni, gałęzie choinki uginają się od złotych i srebrnych dodatków, ale Mikołaj, który do nas przychodzi – zawsze jest ubrany na czerwono. Dlaczego? Skąd wzięła się ta tradycja?

Przynosi nam prezenty różną drogą – podróżując saniami (czasem nawet motocyklem), wchodząc do nas przez komin lub tradycyjnie drzwiami. Spotykamy go też w różnych miejscach – na mieście, w domu, w reklamach telewizyjnych… Zawsze jednak widzimy go ubranego w jeden, niezmienny kolor – czerwień. Dlaczego aż tak bardzo się do niej przywiązał?

Santa claus with handbell among snow falling
Santa claus with handbell among snow falling

Dlaczego Święty Mikołaj ubiera się na czerwono?

Okazuje się, że nie zawsze tak było! Pierwowzór Mikołaja to patron z IV wieku, początkowo więc kreowano tę postać na bardziej pobożną niż wesołą. Ubrany był w czarno-biały, skromny kubrak. Jego wizerunek zaczęto budować w inny sposób dopiero od XIX wieku. Wtedy to otrzymał charakterystyczne atrybuty, utrzymujące się do dziś: długą, gęstą, białą jak śnieg brodę oraz zaróżowione policzki.

Późniejsze lata przyniosły dla Mikołaja garderobę żółtą, a nawet przyozdobioną w paski i gwiazdki! Szybko jednak z tego zrezygnowano i zaczął pojawiać się on w barwach typowych dla świąt – czerwieni i zieleni.

I will tell you but keep it in secret
I will tell you but keep it in secret

Czemu zrezygnowano z zielonego koloru? Dlaczego Święty Mikołaj ma czerwone ubranie?

Ostateczny i niepodważalny wizerunek ugruntowała… Coca Cola! Stworzyła z niego bohatera swoich świątecznych reklam ze względu na główne wartości marki, oscylujące wokół dzielenia się szczęściem z innymi. Ich kampania stała się tak popularna, że jej nurt przewodni przetrwał do dziś. A dlaczego właśnie tak jej autorzy wyobrazili sobie postać Gwiazdora?

Otóż o zdanie marka spytała… dzieci! Chciano uzyskać od nich informacje: jak według nich wyglądał Święty i jakie atrybuty powinien mieć, aby kojarzył się im ze szczęściem, radością i poczuciem bezpieczeństwa. Maluchy jednogłośnie wskazały na wesołego pana z dużym brzuchem, długą brodą i uśmiechem na ustach. Coca Cola poszła tym śladem i dodała do tego swój kolor przewodni – czerwony.

Man in santa claus costume winking
Man in santa claus costume winking

Konkurencja spróbowała zmienić strój Świętego Mikołaja…

Ostatnimi czasy możemy zauważyć, że marka Pepsi postawiła na odważne posunięcie. Przedstawia w swoich reklamach Mikołaja ubranego w granatowy kubrak, nieco bardziej szalonego i nie tak grzecznego... Czy jednak teraz nawet najbardziej kontrowersyjna i podobająca się widzom reklama jest w stanie zmienić tak ugruntowaną w naszej kulturze od lat postać Świętego Mikołaja w czerwonym stroju?

Side view portrait of classic Santa Claus blowing snow while standing against red background, copy space
Side view portrait of classic Santa Claus blowing snow while standing against red background, copy space

Niektórzy księża nieprzychylnym okiem patrzą na nakreśloną w obecnych czasach postać Świętego Mikołaja. Według nich nie ma ona nic wspólnego z pierwowzorem – cichym, skromnym, dyskretnie pomagającym potrzebującym ludziom. Czy jednak, gdyby nie poszedł z duchem czasu i pozostał takim, jaki był wieki temu, to czy byłby tak chętnie wspominany przez dzieci co roku? Czy czułyby się bezpiecznie i szczęśliwie, jeśli zamiast wsiadać na kolana wesołego dziadka w czerwonym kubraku i wtulać się w jego gęstą brodę, mogłyby jedynie skinąć główką przed starodawną ikoną?

Portrait of traditional Santa Claus putting presents under Christmas tree in secret
Portrait of traditional Santa Claus putting presents under Christmas tree in secret

6 PROSTYCH POMYSŁÓW NA PAKOWANIE PREZENTÓW

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także