Dzięki tej metodzie japońskie 4‑latki potrafią mnożyć. Powinni uczyć jej w szkołach!
Matematyka naprawdę da się lubić. Chociaż w szkole mogłeś nie darzyć ją sympatią. Poznaj sposoby na mnożenie i naucz ich swoje dzieci. To naprawdę proste. Tej metody uczą się w Japonii dzieci już w wieku 4 lat. Dzięki temu są w stanie wykonywać skomplikowane obliczenia oraz działania. Takiej sztuczki powinni też uczyć nauczyciele w polskich szkołach. To sprawi, że każde dziecko poradzi sobie z mnożeniem bez użycia kalkulatora.
30.11.2022 15:48
Jak mnożyć liczby dwucyfrowe?
Na kartce liczba 21 będzie odwzorowana za pomocą dwóch kresek (narysowane blisko siebie) oraz jednej kreski (nakreślona trochę niżej).
Natomiast liczba 23 to już kreski prostopadłe do wcześniejszych. Najpierw narysuj dwie, a potem trzy. W efekcie powstanie coś na wzór kratki.
Później musisz policzyć miejsca przecięcia się kresek. Najlepiej zaznaczyć je za pomocą kropek. I koniecznie użyj mazaka w innym kolorze.
Kolejny krok to zliczenie wszystkich miejsc przecięć kresek. To one dadzą ostateczny wynik.
Aby sprawdzić czy metoda działa, koniecznie wykonaj takie samo działanie na kalkulatorze.
Jak mnożyć liczby trzycyfrowe?
Najpierw za pomocą kresek odwzoruj liczbę 123. W tym przypadku potrzebujesz trzech rzędów kresek.
Później za pomocą prostopadłych kresek zobrazuj liczbę 321.
Kolejny krok to zliczenie wszystkich przecięć. W miejscu ich występowania koniecznie postaw kropki.
Później zlicz wszystkie kropki. Jeżeli w pewnym miejscu pojawi się liczba dwucyfrowa, to musisz ją zredukować. Pierwszą jej cyfrę dodaj do liczby ją poprzedzającej. Dzięki temu otrzymasz właściwy wynik.
Jak mnożyć liczby z zerem w środku?
Zero nie będzie miało wpływu na wynik działania. Dlatego zaznacz je kreską o innym kolorze. To tzw. umowna lub niewidzialna linia. ;)
Później za pomocą kresek zapisz kolejną liczbę (tą bez zer).
Kolejny krok to zliczenie miejsc przecinania się kresek. Pamiętaj, że pomarańczowa linia oznacza zero i jest ona tylko umowna. W związku z tym w miejscu jej przecięcia z innymi kreskami, nie należy stawiać kropek. Tych punktów nie należy zliczać.
Na koniec odczytaj wynik.