Oto co łączy katastrofy lotnicze z wyłączaniem oświetlenia w samolocie przy starcie i lądowaniu
Lecąc gdzieś pewnie nieraz zastanawiałeś się, dlaczego w samolocie gasną światła przed startem i lądowaniem. Jest ku temu kilka ważnych powodów. Za chwilę poznasz je wszystkie.
18.01.2023 | aktual.: 07.03.2023 09:19
Dlaczego w samolocie gasną światła przed startem i lądowaniem?
Jeśli leciałeś komercyjnym samolotem w godzinach nocnych, możesz przypomnieć sobie, że światła w kabinie są przyciemnione podczas startu i lądowania. Kiedy słońce zachodzi, światła w kabinie samolotu zazwyczaj włączają się, aby oświetlić jego wnętrze. Jednak podczas startu i lądowania światła kabiny zazwyczaj przygasają. Jeśli nie jesteś zaznajomiony z samolotami linii lotniczych i ich zasadami, możesz się zastanawiać, dlaczego światła w kabinie przygasają podczas nocnych startów i lądowań. Otóż jest ku temu kilka następujących powodów:
Łatwiejsze znalezienie wyjść awaryjnych
Głównym powodem, dla którego światła gasną w kabinie podczas startu i lądowania jest to, że ułatwia to pasażerom znalezienie wyjść awaryjnych. Zgodnie z wytycznymi agencji lotniczych, samoloty komercyjne z większą ilością miejsc pasażerskich muszą mieć co najmniej dwa wyjścia awaryjne określonego typu.
Większość wypadków ma oczywiście miejsce podczas startu i lądowania (ponad 60%), dlatego ważne jest, aby linie lotnicze ułatwiały pasażerom znalezienie wyjść awaryjnych. Przyciemniając światła w kabinie pasażerskiej, pasażerowie z łatwością dostrzegą podświetlane znaki wyjść awaryjnych. W rezultacie, przyciemnienie świateł w kabinie podczas nocnych startów i lądowań może uratować życie pasażerów odbywających podróż daną linią lotniczą.
Dostosowanie wzroku do ciemności
Jest też inny powód, dla którego samoloty przyciemniają światła w kabinie podczas startu i lądowania w nocy. To pomaga pasażerom dostosować wzrok do ciemności. Dlaczego ma to znaczenie? Cóż, jeśli samolot doświadczy sytuacji awaryjnej, pasażerowie będą musieli opuścić samolot tak szybko, jak to możliwe. Jeśli światła w kabinie są w pełni oświetlone, pasażerowie będą musieli szybko przejść z dobrze oświetlonego otoczenia do ciemnego. Przejście z oświetlonego otoczenia do ciemnego może ograniczyć pole widzenia pasażerów. Aby ułatwić pasażerom dostosowanie wzroku, samoloty przyciemniają światła w kabinie podczas startu i lądowania w nocy.
Niższe zużycie energii
Oczywiście, przyciemnienie świateł w kabinie podczas nocnych startów i lądowań zmniejsza również zużycie energii przez samoloty. Uruchomienie świateł w kabinie wymaga energii. Podczas startu i lądowania samoloty potrzebują całej mocy, jaką mogą uzyskać dla optymalnej pracy silnika.