PoradyOto jak i kiedy używać obiegu wewnętrznego w aucie. Mało kto o tym wie

Oto jak i kiedy używać obiegu wewnętrznego w aucie. Mało kto o tym wie

Obieg wewnętrzny w aucie nazywany jest przez fachowców trybem recyrkulacji powietrza. Dużo osób korzysta z niego w niewłaściwy sposób albo w ogóle nie wie, kiedy warto go włączać. W tym artykule dowiesz się wszystkich najważniejszych rzeczy na temat tego trybu, dzięki czemu będziesz umieć "z głową" z niego korzystać.

obieg wewnętrzny w aucie fot. getty images
obieg wewnętrzny w aucie fot. getty images
Manuel

Jeszcze całkiem niedawno obieg wewnętrzny w aucie można było włączyć tylko w najdroższych modelach samochodów posiadających klimatyzację. Dzisiaj chyba nie ma modelu auta, w którym nie byłby on dostępny, nawet jeśli jest to samochód pozbawiony popularnej klimy. Wciąż niewiele osób nauczyło się z niego prawidłowo korzystać.

Kiedy włączać (a kiedy nie) obieg wewnętrzny w aucie?

Włączenie trybu recyrkulacji powietrza sprawia, że zaczyna ono krążyć w obiegu zamkniętym i nie wydostaje się już na zewnątrz. Także żadne nowe powietrze nie dostaje się do środka. Zwykle przycisk włączający obieg wewnętrzny w samochodzie znajduje się gdzieś na desce rozdzielczej. To ta ikonka z zawracająca we wnętrzu samochodu strzałką, która nie wydostaje się na zewnątrz.  Opcja ta sprawdza bardzo dobrze przede wszystkim w momencie, kiedy przejeżdżamy przez jakiś mocno zakurzony teren albo taki, gdzie czymś bardzo nieładnie pachnie.

Kierowcy jednak albo w ogóle tego trybu nie używają, albo używają go źle. Bo włączają go w momencie, gdy już poczują nieprzyjemny odór, który wdarł się do samochodu. I jest to najgorsze, co możesz w takim momencie zrobić. Bo de facto uwięziłeś się w tym razem z nieprzyjemnym zapachem i nie ma on jak opuścić twojego samochodu. Oczywiście niestety nie da się zgadnąć, kiedy coś zacznie źle pachnieć, ale w żadnym wypadku nie powinieneś "ratować się" tym trybem w opisany sposób.

obieg wewnętrzny w aucie, fot. getty images
obieg wewnętrzny w aucie, fot. getty images

Na to musisz uważać włączając obieg wewnętrzny w aucie

Oprócz ochrony przed kurzem (niektóre nowsze modele samochodów mają specjalne czujki, które automatycznie włączają obieg wewnętrzny, by cię ochronić przed jego drobinkami)  i wątpliwej ochrony przed nieprzyjemnymi zapachami, obieg wewnętrzny ma jeszcze kilka ważnych funkcji. Przede wszystkim po jego włączeniu szybciej schłodzisz lub nagrzejesz powietrze w samochodzie. Tyle że musisz na niego uważać, bo jeśli będzie on włączony na dłużej niż chwilę to może pogorszyć jakość powietrza w twoim samochodzie i może również prowadzić do szybszego zaparowywania szyb. To przede wszystkim pogorszenie jakości powietrza może być niebezpieczne, bo trudno jest to zauważyć, a w rezultacie tego może spaść twoja koncentracja i możesz poczuć się bardziej senny. Bierze się to z tego, że w powietrzu znajdującym się w samochodzie będzie mniej tlenu niż normalnie by było. W efekcie łatwo o zaśnięcie przy kierownicy i o wypadek.

obieg wewnętrzny w aucie, fot. getty images
obieg wewnętrzny w aucie, fot. getty images