Oto kiedy należy zachować karton po telewizorze i innym sprzęcie RTV
Kupiłeś nowiuteńki telewizor, a po jednym dniu, albo po kilku miesiącach okazuje się, że jest z nim coś nie tak. Na szczęście jest on jeszcze na gwarancji, ale... Ty nie masz już kartonu, w którym go kupiłeś. Czy sklep go przyjmie? Jeśli tak, to czy trzeba zachować karton po telewizorze i innym sprzęcie RTV na taką ewentualność, czy też nie jest to konieczne?
28.02.2023 | aktual.: 07.03.2023 09:11
Czy trzeba zachować karton po telewizorze? Różnica miedzy gwarancją a rękojmią
Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, czym jest gwarancja, a czym jest rękojmia. A zwłaszcza z tego, że to drugie istnieje i czym właściwie jest. Wyjaśnimy wiec to dokładnie na początku. Gwarancja jest Ci udzielana przez bezpośredniego sprzedawcę, a czasem także przez producenta. To dobrowolna umowa, która mówi, że Twój sprzęt RTV zostanie za darmo naprawiony lub wymieniony, jeśli nie z Twojej winy nie będzie sprawny. Prawie nigdy nie ponosi się w tym przypadku jakichkolwiek kosztów. Czasem jedynie trzeba zapłacić za dostarczenie wadliwego sprzętu kurierem czy inna formą wysyłki do sklepu/salonu/oddziału.
Fakt, że gwarancja jest dobrowolną umową oznacza, że sprzedający/producent mogą, ale nie muszą ją z Tobą zawierać. Robią tak najczęściej nie dlatego, że Cię tak bardzo kochają, ale żeby mieć dobrą opinię i żeby zachęcić część potencjalnych klientów do zakupu. Często danie takiej gwarancji się po prostu opłaca, zwłaszcza w dłuższej perspektywie, bo przekłada się na większą sprzedaż. Nawet więc jeśli producent musi ponieść koszty naprawy, to i tak na tym ogólnie rzecz biorąc zyskuje. Jeśli natomiast chodzi o samą kwestię zachowania oryginalnego opakowania, to ten wymóg określa gwarancja. Często nie jest to konieczne. Ale jeśli w gwarancji jest wyraźnie napisane, że będzie ona honorowana jedynie pod warunkiem tego, że dany sprzęt będzie w oryginalnym opakowaniu, to niestety musi tak być. Chyba, że jesteś sprytniejszy od takiego sprzedawcy i wiesz, czym jest rękojmia.
Jak wygląda rękojmia?
Zgodnie z polskim prawem, jeśli sprzęt RTV jest wadliwy, to możesz go zwrócić sprzedającemu z tytułu rękojmi. Sprzedający jest wtedy obowiązany taki sprzęt naprawić, wymienić na inny egzemplarz lub zwrócić Ci pieniądze. Rękojmia zawsze obowiązuje 2 lata od daty zakupu sprzętu RTV. W jej przypadku nie musisz posiadać oryginalnego opakowania. Bo ważny jest produkt, a nie opakowanie. Sprzedający nie może Ci odmówić przyjęcia takiego sprzętu, jeśli nie masz oryginalnego opakowania. Warto pamiętać o rękojmi i warto z niej korzystać. I nie daj sobie wmówić, że nie masz prawa do naprawy, bo np. gwarancja była tylko na rok. Rękojmia jest ważniejsza od gwarancji i jest zapewniana ustawowo.