13 trików dużych sklepów spożywczych, które skutecznie nakłaniają nas na większe zakupy

Zakupy to dla jednych przykry obowiązek, ale na drugich przyjemność, (zwłaszcza gdy nie muszą płacić). Sklepy stosują różne metody, aby pobudzić potrzeby konsumenckie klientów.

Obrazek
Mateusz Zelek
SKOMENTUJ

#1 Piękne zapachy

Obrazek
wikipedia

Zapach pieczonego chleba czy bukiety kwiatowe — te zapachy powodują, że klienci czują się dużo przyjemniej i chętniej spędzają czas w sklepie. Dlatego pracownicy wspominanych sklepów dbają o to, aby obiekt był wypełniony dobrymi zapachami. Zauważyliście zresztą, jak często piece, w których wypieka się pieczywo, są blisko klientów?

#2 Spryskane wodą owoce i warzywa

Obrazek
Pixabay

Niejednokrotnie w marketach natrafiamy na jeszcze wilgotne owoce czy warzywa. Jest to dość prosty trik, który ma przekonać klientów, że wspominane produkty są pierwszej świeżości.

#3 Brak okien i zegarów

Obrazek
Pixabay

Zauważyliście, że w dużych sklepach nie ma zegarów ani okien? To trik psychologiczny, polegający na tym, że nie kontrolujemy upływającego czasu. Dzięki temu im dłużej jesteśmy na zakupach, tym rośnie szansa, że kupimy więcej.

#4 Produkty dla dzieci na niższych szafkach

Obrazek
Pixabay

Zwróćcie uwagę, że kolorowe pudełka płatków śniadaniowych oraz innych produktów dla dzieci są umiejscawiane zwykle w zasięgu ich małych rączek. Zapewne wielu rodziców potwierdzi, że niejednokrotnie na zakupach w koszyku nagle pojawiły się produkty, które nie zamierzaliśmy kupić. Udowodniono także, że dzieci mają olbrzymi wpływ na wybory konsumenckie rodziców!

#5 Chaos kontrolowany

Obrazek
Pixabay

Myślicie, że pomieszane etykiety z cenami produktów to wynik niedbałości pracowników? Otóż nie. Zwykle jest tak (sam się na tym łapię!), że jeśli klient włoży produkt do koszyka, to woli zapłacić nawet wyższą cenę (bo został wprowadzony w błąd) niż wychodzić z kolejki i go odkładać na półkę.

#6 Ograniczone miejsce przy kasach

Obrazek
Twitter/wiadomoscihandlowe.pl

Bramki przy kasach mają zapobiegać chęci powrotu klienta na sklep i oddania produktów. Dlatego zwykle są one tak ustawione, aby wózek ledwo się tam zmieścił. To skutecznie zniechęca klienta do wymiany produktu.

#7 Ogólne marki na środkowych i dolnych półkach

Obrazek
Pixabay

Opakowanie jest podstawowym środkiem sprzedaży produktów. Dlatego te najdroższe i najbardziej krzykliwe znajdują się zwykle na linii wzroku klienta. Te tańsze są zwykle umieszczone w dolnym rejonach, aby potencjalny nabywca wybierał towar z "górnej półki".

#8 Muzyka zakupowa

Obrazek
Pixabay

W sklepach zwykle odtwarzana jest spokojna muzyka, która wprowadza klientów w stan zakupowy. Dodatkowe dźwięki powodują, że spędzają oni o 34 proc. więcej czasu na zakupach w miejscach, gdzie jest muzyka.

#9 Sklepy powodują, że klienci czują głód

Obrazek
Pixabay

Wspomniane zapachy mają także dodatkowy cel — powodują u klientów poczucie głodu. Dlatego piekarnie są umieszczane na przodzie sklepów, aby wzmocnić ten efekt już na wejściu. Dlatego warto zjeść posiłek przed zakupami, albowiem głodny człowiek kupuje o wiele więcej, niż potrzebuje.

#10 Wielopaki mini-opakowań

Obrazek
Pixabay

Mniejsze wersje napojów bądź słodyczy są czasem sprzedawane w wielopakach. Z perspektywy kupującego wydaje mu się, że nabywa "więcej za mniej", ale praktycznie nie w każdym wypadku tak jest. Dlatego tak często takie oferty można spotkać w hipermarketach.

#11 Darmowe próbki

Obrazek
Pixabay

Darmowe próbki zawsze znajdą chętnych! Zwłaszcza gdy są słodkie. Badania opublikowane w Journal of Consumer Research udowadniają, że słodycze zmagają "szał zakupowy" i klienci po ich spożyciu częściej przeglądają droższe produkty, jak zegarki czy laptopy.

#12 Nabiał i mięso zwykle znajdują się z tyłu

Obrazek
Pixabay

Pieczywo pobudza nasz głód, a co robi w tym czasie nabiał i mięso na sklepowych półkach? Czeka, albowiem umiejscowienie tych produktów znajduje się na tyłach sklepu. Wówczas klienci muszą zmierzać do nich alejkami wypełnionymi wszelkimi produktami, których nie potrzebują, ale może kupią.

#13 Coraz większe wózki sklepowe

Obrazek
Connie Sandland / Flickr

Testy wprowadzenia większych wózków potwierdziły skłonność do robienia większych zakupów. Potrafimy zapełnić cały wózek! Puste miejsca w nich skłaniają każdego do dorzucenia "jeszcze jednej" rzeczy ;)

Lubicie chodzić na zakupy?

Piękne kwiaty, które możesz wykonać samodzielnie z... papieru

Wybrane dla Ciebie

Wlej zamiast płynu do płukania. Prosty trik na świeże ubrania bez detergentów
Wlej zamiast płynu do płukania. Prosty trik na świeże ubrania bez detergentów
Nakrętki mocowane na stałe do butelek. Dlaczego je wprowadzono?
Nakrętki mocowane na stałe do butelek. Dlaczego je wprowadzono?
Chcesz mieć obfite zbiory cebuli? Poznaj sposób mojego dziadka
Chcesz mieć obfite zbiory cebuli? Poznaj sposób mojego dziadka
Działa na zdrowie i uspokaja, ale mało kto o tym wie. Rośnie w całej Polsce
Działa na zdrowie i uspokaja, ale mało kto o tym wie. Rośnie w całej Polsce
Ten pająk tworzy wielkie sieci w ogrodach. Zobacz, co robić, gdy go znajdziesz
Ten pająk tworzy wielkie sieci w ogrodach. Zobacz, co robić, gdy go znajdziesz
Starzec Jakubek. Rakotwórcza roślina rosnąca w całej Polsce
Starzec Jakubek. Rakotwórcza roślina rosnąca w całej Polsce
Jakie truskawki wybrać w sklepie? Te odmiany będą słodkie i soczyste
Jakie truskawki wybrać w sklepie? Te odmiany będą słodkie i soczyste
Domowy sposób na mole. Wrzuć do szafy, a już się nie zbliżą
Domowy sposób na mole. Wrzuć do szafy, a już się nie zbliżą
Ta roślina jest w Polsce zakazana. Nie sadź jej w ogrodzie
Ta roślina jest w Polsce zakazana. Nie sadź jej w ogrodzie
Co pić tuż po przebudzeniu? Poznaj zdrowe napoje do spożywania na czczo
Co pić tuż po przebudzeniu? Poznaj zdrowe napoje do spożywania na czczo
Zatkał ci się zlew? Sprawdź, jak odetkać go domowym sposobem
Zatkał ci się zlew? Sprawdź, jak odetkać go domowym sposobem
Do którego kontenera powinna trafić torba po pieczywie? Sprawdź, czy wyrzucasz ją prawidłowo
Do którego kontenera powinna trafić torba po pieczywie? Sprawdź, czy wyrzucasz ją prawidłowo