Wjeżdżając w ten sposób na próg zwalniający niszczysz auto. Uszkodzenia mogą być nieodwracalne!
Choć czasem irytujące, to przecież tak bardzo potrzebne – progi zwalniające. Dzięki nim możemy czuć się na drodze bezpieczniej. Przejazd przez nie z dużą prędkością jest (delikatnie mówiąc) mało komfortowy i dla kierowcy i dla jego pasażerów. Jeśli będziemy musieli pokonać taką przeszkodę, to warto, byśmy wiedzieli, jak to zrobić poprawnie, aby przy okazji nie uszkodzić swojego samochodu! Jak przejechać przez próg zwalniający? Kieruj się dwoma złotymi zasadami.
21.12.2022 | aktual.: 21.12.2022 10:53
Co to jest próg zwalniający i jakie ma zadanie?
Te zwykle poprzeczne wypukłości na ulicy mają na celu uspokojenie wzmożonego ruchu, ponieważ hamują nadmierną prędkość. Przejechanie przez próg zwalniający jest komfortowe jedynie z prędkością 20 – 30 km/h, a im szybciej, tym bardziej niewygodnie.
Rodzaje progów zwalniających
Progi zwalniające mogą mieć tradycyjną postać – podłużnych wałów przecinających ulicę - ale z biegiem czasu wymyślono też inne:
- pinezki - mają kształt kółek i montuje się je na skrzyżowaniach (konkretnie na środku). Ich średnica jest tak dobrana, aby każdy pojazd zahaczał o nie podczas przejazdu.
- poduszki – również stosowane na skrzyżowaniach, jednak ten rodzaj ma kształt prostokąta.
- progi wyspowe – prostokątne wypukłości umożliwiające swobodny przejazd jedynie autobusom (które z zasady i tak jeżdżą wolniej). Mają taką szerokość, że auto osobowe nie jest w stanie ich ominąć.
Jak należy przez nie przejeżdżać?
Nie hamuj bezpośrednio przed progiem!
Przy hamowaniu masa samochodu przesuwa się do przodu, przez co podczas przejazdu przez próg najbardziej narażone są amortyzatory i zawieszenie.
Nigdy nie hamuj dopiero na samym progu!
Zacisk szczęk hamulcowych podczas szarpnięcia uszkodzi tarcze hamulcowe. Staraj się jeździć z taką prędkością, abyś mógł wyhamować wcześniej niż dopiero przy samym progu lub podczas najechania na niego.
W odpowiedzi na niekomfortowy przejazd przez próg zwalniający (nawet z dozwoloną prędkością) powstało kilka pomysłów na ulepszenie tej przeszkody:
- próg z wmontowanym zawiasem i amortyzatorem, który spłaszcza się przy powolnym przejeździe, a pozostaje w swojej pierwotnej postaci przy dużej prędkości
- próg w kształcie rękawa, który zostanie wypełniony cieczą - ta zaś przy małej prędkości przejazdu będzie się rozpływać, a w przeciwnym razie stawiać opór