PoradyWciskasz sprzęgło, stojąc na czerwonym świetle? Taki postępek może cię drogo kosztować

Wciskasz sprzęgło, stojąc na czerwonym świetle? Taki postępek może cię drogo kosztować

wciskanie sprzęgła na światłach, fot. Gettyimages, Genialne
wciskanie sprzęgła na światłach, fot. Gettyimages, Genialne
Manuel
07.06.2023 16:03

Wciskanie sprzęgła na światłach to dla wielu kierowców normalka. Nie zdają sobie oni zupełnie sprawy, jak bardzo przez to szkodzą swojemu samochodowi. Jeśli to robisz, sprzęgło w twoim pojeździe zużyje się odczuwalnie szybciej. To może wróżyć bardzo drogą wizytę u mechanika, której normalnie mógłbyś uniknąć.

Jako kierowcy mamy niestety dużo nawyków, które są szkodliwe dla naszych pojazdów, o czym najczęściej nie mamy pojęcia. Jedną z rzeczy, z którą wiele osób źle sobie radzi, jest operowanie sprzęgłem. Często używamy go wtedy, kiedy nie powinniśmy tego robić.

Dlaczego wciskanie sprzęgła na światłach jest szkodliwe dla samochodu?

Wciskanie sprzęgła na światłach to jedno z najgorszych przyzwyczajeń wielu kierowców. Niestety wielu go wtedy zupełnie niepotrzebnie używa, a oddziałuje to negatywnie na samo sprzęgło — przez tę niewinną operację z czasem będziesz musiał je dociskać coraz bardziej, aby prawidłowo zadziałało (jeśli jeździsz autem codziennie, to co prawda możesz tej drobnej, powolnie zachodzącej zmiany nie zauważyć, choć wpłynie ona na twoją jazdę). Nie bez znaczenia pozostanie to także dla innych elementów samochodu z nim powiązanych (przede wszystkim na łożyska). To dlatego m.in. z czasem przy ruszaniu może pojawić się szarpanie (choć może ono także wynikać oczywiście z wątpliwych umiejętności kierowcy). Jeśli będziesz dbał o swoje sprzęgło i nie nadużywał go niepotrzebnie, to powinno ono starczyć na całą długość życia samochodu. Tymczasem bardzo często po zaledwie kilku latach musi ono być w wielu samochodach wymieniane.

wciskanie sprzęgła na światłach, fot. freepik
wciskanie sprzęgła na światłach, fot. freepik

Nie rób tego błędu przy tankowaniu — tak ochronisz swój bak

Innym często powielanym przez kierowców błędem jest tzw. tankowanie pod korek. Wiele osób tak robi i myśli, że nie ma niczego złego w tym, że zatankuje odrobinę więcej. Tymczasem taka praktyka prowadzi do wytworzenia dużego ciśnienia powietrza w baku (w dużym skrócie) - powietrza, które nie ma przestrzeni, do której by mogło ujść. W rezultacie tankowanie zbyt dużej ilości paliwa prowadzi do uszkodzenia pompy paliwowej i innych podzespołów związanych z tłoczeniem paliwa. Wszyscy eksperci radzą zgodnie, że tankowanie powinniśmy zakończyć w momencie pierwszego charakterystycznego "odbicia" pistoletu. Przedłuży to żywotność wielu elementów samochodu.

wciskanie sprzęgła na światłach, fot. freepik
wciskanie sprzęgła na światłach, fot. freepik
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także