Oto dlaczego samoloty są białe. Powód zbija z tropu
Czy zastanawiałeś się kiedykolwiek, dlaczego samoloty są zazwyczaj prawie całe białe? Jeśli nawet są na nich i inne barwy, to i tak biały jest zawsze tą, która wśród nich dominuje. Wiele osób myśli, że to dlatego, że części samolotu po wyprodukowaniu są białe. Nic bardziej mylnego, powód, dla którego samoloty maluje się na biało, jest zupełnie inny.
31.05.2023 08:53
Przyzwyczailiśmy się do tego, że samoloty są białe tak mocno, że nie zwracamy już na to uwagi. Jeśli się nad tym choć chwilkę dłużej zastanowić, to trudno nie dojść do wniosku, że jest to trochę dziwne. Przecież np. nasze samochody mają różne barwy, dlaczego więc w przypadku samolotów jest zupełnie inaczej?
Dlaczego samoloty są białe?
Pomalowanie jednego samolotu jest sporym wydatkiem. Składa się on z różnych materiałów, takich jak plastik, metal, czy specjalistyczne włókna. Bardzo rzadko są one białe w momencie złożenia samolotu. Trzeba je dopiero na ten kolor pomalować. Pracownicy zakładów, które się tym zajmują, zużywają na to zwykle około 245 litrów farby. Większość ludzi stawiając dom i remontując go przez całe swoje życie, tyle farby nie zużyje. Pomimo tego malowanie samolotów na biało się finansowo opłaca. I jest to jeden z głównych powodów, dla których są one malowane na biało. Światło słoneczne odbijając się od białej powierzchni samolotu, nie nagrzewa go tak mocno. Wpływa to w dużym stopniu na mniejsze zużycie paliwa podczas lotu. Koszt, jaki stanowi kilkaset puszek farby, zwraca się więc bardzo szybko liniom lotniczym, bo paliwo samolotowe jest dużo droższe. Ale to nie jedyny powód malowania samolotów w ten sposób.
Może cię również zainteresować: Lęk przed lotem samolotem – tak sobie z nim łatwo poradzisz
Bezpieczeństwo lotu
Samoloty są malowane na biało także ze względu na to, że zwiększa to bezpieczeństwo lotu. Biały kolor świetnie odbija promienie słoneczne. Samolot się przez to nie tylko mniej nagrzewa, ale także minimalizuje to ryzyko powstania uszkodzeń spowodowanych przez słońce. Podczas lotu wysoko nad ziemią panują bowiem na zewnątrz samolotu ekstremalne warunki. Jeśli dodać do tego prędkość, z jaką maszyny pokonują przestworza, to nietrudno zrozumieć, dlaczego nawet najmniejsza usterka mogłaby przerodzić się w poważny problem. Linie lotnicze starają się więc minimalizować wszelkie ryzyko, jak tylko mogą.
Może cię również zainteresować: Oto dlaczego stewardesy trzymają ręce za plecami, gdy wsiadamy do samolotu