PoradyRobiłeś kiedyś zakupy na koszt linii lotniczych? W pewnych okolicznościach możesz skorzystać

Robiłeś kiedyś zakupy na koszt linii lotniczych? W pewnych okolicznościach możesz skorzystać

Zagubiony bagaż może zrujnować wakacje lub biznesową podróż. Na szczęście istnieją procedury, dzięki którym możemy liczyć na rekompensatę od linii lotniczych. Podpowiadamy, co zrobić, kiedy nasza walizka nie dotrze do celu naszej podróży lub zostanie zniszczona.

Zagubiony bagaż, Fot. Gettymages
Zagubiony bagaż, Fot. Gettymages

22.04.2023 15:23

Szykując się do podróży lotniczych, warto sprawdzić, jakie procedury obowiązują lotniska oraz przewoźników. Chodzi nie tylko o formalności związane z odprawą, czy przewożeniem kosmetyków w bagażu podręcznym, ale również o zasady obowiązujące w nagłych przypadkach. Ich znajomość może bardzo się przydać, kiedy nasz bagaż zaginie lub zostanie uszkodzony.

Co robić, kiedy nasz bagaż zostanie zagubiony?

Zagubiony bagaż napsuje nam sporo krwi, ale ostatecznie to nie koniec świata. Aby zgłosić zaginięcie lub uszkodzenie walizki, wystarczy udać się do punktu Lost & Found (biura bagażu zagubionego). Takie miejsca funkcjonują na każdym lotnisku. Tam musisz zgłosić konieczność wypełnienia protokołu PIR (raportu niezgodności mienia). Konieczne będzie okazanie karty pokładowej z kwitem bagażowym, a także dowodu tożsamości. W protokole należy opisać swój bagaż oraz jego zawartość. Zostaniesz również poproszony o podanie adresu, pod który powinny zostać zwrócone odnalezione walizki. W większości przypadków ich odszukanie trwa 1 lub 2 doby.

Zagubiony bagaż to zmora urlopowiczów. Fot. Getty Images
Zagubiony bagaż to zmora urlopowiczów. Fot. Getty Images

Jaka rekompensata przysługuje za zagubiony bagaż?

Jeśli w zagubionym bagażu znajdowały się ubrania i inne rzeczy pierwszej potrzeby, możesz zrobić zakupy na koszt przewoźnika. W praktyce oznacza to tyle, że rachunki za kupione rzeczy musisz załączyć do reklamacji, którą wyślesz e-mailem. Ważne jest jednak, byś nie szastał pieniędzmi na prawo i lewo. Przepisy ściśle określają maksymalną kwotę rekompensaty za takie zakupy. Obecnie wynosi blisko 6 800 zł w przypadku zagubionego bagażu oraz prawie 7 500 zł w przypadku zniszczenia walizki i jej zawartości z winy przewoźnika.

Zagubiony bagaż najczęściej odnajduje się w ciągu 1 lub 2 dób. Fot. Getty Images
Zagubiony bagaż najczęściej odnajduje się w ciągu 1 lub 2 dób. Fot. Getty Images

Co jeśli zagubiony bagaż się nie odnajdzie?

Jeśli zaginiona walizka nie zostanie dostarczona przez linie lotnicze w ciągu 21 dni, masz prawo ubiegać się o odszkodowanie. Tak samo dzieje się, kiedy przewoźnik przyzna jej utratę. Maksymalna wysokość zwrotu jest taka sama jak w przypadku zakupu rzeczy pierwszej potrzeby — wynosi niecałe 6 800 zł. Kwota odszkodowania może być wyższa tylko w przypadku, jeśli przed podróżą złożyłeś specjalną deklarację interesu w dostawie i dokonałeś stosownej opłaty. Wtedy przewoźnik ponosi odpowiedzialność finansową do kwoty zadeklarowanej w dokumentach.

Za zagubiony bagaż przysługuje odszkodowanie. Fot. Getty Images
Za zagubiony bagaż przysługuje odszkodowanie. Fot. Getty Images

Super powakacyjne sposoby, które przydadzą się każdemu!