Wiemy, kiedy trzeba wymienić opony na zimówki. Termin się zbliża
Posiadanie samochodu to niezwykła wygoda, ale i obowiązek, który ciąży na właścicielu. Trzeba ciągle poddawać go kontroli u mechanika, płacić za wymianę części czy opon. Jesienią mamy obowiązek wymienić opony na zimowe, by nie zaskoczył nas żaden przedwczesny śnieg. Czy istnieje konkretny przedział czasowy, w którym musimy się zmieścić? Wyjaśniamy, co mówią polskie przepisy.
18.10.2023 11:43
Ciągłe przeglądy pojazdu czy wymiana opon to nie kaprys władzy, a zapewnienie bezpieczeństwa na drodze tobie i innym. Zimą jest to szczególnie ważne, gdy warunki atmosferyczne nie oszczędzają nikogo. Zmiana opon na zimowe jest obowiązkowa, a osoby, które jej się nie poddadzą, mogą ponieść surowe konsekwencje!
Kiedy wymienić opony na zimowe?
Polskie prawo nie określa konkretnego terminu na wymianę opon, lecz producenci radzą, by robić to już wtedy, gdy temperatura zaczyna spadać poniżej 7 stopni Celsjusza. Brak regulacji czasowej nie oznacza, że mamy czekać ze zmianą aż do opadów śniegu czy też całkowicie odpuścić sobie ten proces. Bywa i tak, że zimą nie ma grubej warstwy śniegu, lecz warunki na drodze są w dalszym ciągu niebezpieczne. Opony zimowe stworzono po to, by zapewnić odpowiednią przyczepność na jezdni. Według badań zimówki są w stanie skrócić drogę hamowania nawet o 30% w stosunku do opon letnich. Ponadto niewskazane jest, stosowanie opon zimowych, tylko na jednej osi pojazdu, szczególnie tej napędowej. Może to powodować problemy z opanowaniem samochodu podczas skręcania i gwałtownego hamowania.
Czy można dostać mandat za brak opon zimowych?
Wymiana opon to nie tyle kwestia przepisów ile bezpieczeństwa. Wiele osób myśli, że nie może dostać mandatu za niezmienione opony, lecz wygląda to nieco inaczej w praktyce. Podczas rutynowej kontroli policji, funkcjonariusze mogą sprawdzić stan ogumienia i wypisać mandat za brak zimówek. Kary mogą sięgać nawet 20 tys. złotych! Czy warto w takim razie ryzykować, a później płacić taką grzywnę? Podczas rutynowej inspekcji sprawdza się głównie stan techniczny:
- wysokość bieżnika, który prawnie może wynosić 1,6 mm,
- występowanie uszkodzeń ścianek bocznych i gumy;
- ogólny stan opon.