Co jeść na kolację, aby rano nie mieć problemów z wypróżnianiem?

Co powinna zawierać zdrowa kolacja?
Co powinna zawierać zdrowa kolacja?
Źródło zdjęć: © Pixabay

26.04.2024 13:56

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Aby zadbać o zdrowie jelit, warto przejść na zrównoważoną i różnorodną diety. Jedzenie produktów bogatych w błonnik oraz zawierających korzystne szczepy bakterii sprawi, że będziemy się regularnie wypróżniać. Równie istotne dla prawidłowej perystaltyki jelit jest utrzymanie odpowiedniego nawodnienia organizmu. Co powinniśmy w takim razie jeść na kolację, aby następnego dnia uniknąć problemów z wypróżnianiem?

Wieczorny posiłek powinien być lekkostrawny, zawierać małą ilość kalorii, ale dostarczać organizmowi wysokiej jakości białko, tłuszcze jednonienasycone oraz kompleksowe węglowodany. Dlatego, jeśli chcemy uniknąć problemów z defekacją, powinniśmy na kolację wybierać produkty z wysoką zawartością wymienionych składników odżywczych.

Kontynuacja artykułu znajduje się poniżej materiału wideo.

Jakie składniki odżywcze powinna zawierać nasza wieczorna dieta?

Do wieczornej diety warto włączyć produkty bogate w białko, które zapewni uczucie sytości na dłuższy czas. Wśród nich wymienić można twarogi, ryby, mięsa, czy jaja. Warto natomiast unikać jedzenia wieczorami tłustych mięs, które są dłużej trawione w przewodzie pokarmowym.

Produkty bogate w błonnik stymulują perystaltykę jelit i pomagają w regularnych wypróżnieniach, redukując ryzyko zaparć. Na uwagę zasługują zwłaszcza suszone śliwki, ponieważ zawierają sorbitol wspomagający trawienie. Dodatnio na perystaltykę jelit wpłyną także nasiona lnu i nasiona chia dzięki zawartości rozpuszczalnego błonnika, który pochłaniając wodę, zmienia się w żel, zmiękczając stolec i wspomagając jego przepływ przez jelito grube.

Słodkie ziemniaki, ze względu na wysoką zawartości błonnika nierozpuszczalnego, dobrze stymulują wypróżnianie. Przydatne okażą się również przyprawy ułatwiające trawienie, jak estragon (zapobiega wzdęciom), rozmaryn (aktywizuje produkcję żółci niezbędnej do trawienia tłuszczów) czy szałwia (zwiększa produkcję soku żołądkowego). W małych ilościach warto spożywać także produkty fermentowane, takie jak jogurt, kefir czy sok z kiszonej kapusty.

Nasiona chia zawierają błonnik, który ułatwia wypróżnianie
Nasiona chia zawierają błonnik, który ułatwia wypróżnianie© Pixabay

Jakich produktów lepiej nie jeść na kolację?

Tłuszcze najdłużej zalegają w naszym systemie trawiennym. Proces ich trawienia rozpoczyna się w jelitach po uruchomieniu przez dwunastnicę produkcji żółci. Najtrudniej strawne są produkty bogate w tłuszcze zwierzęce. Zalicza się do nich m.in. smalec oraz ciężkostrawne kremy maślane i śmietanowe używane przy przygotowaniu ciast i deserów. Nasz organizm trawi te produktów przez około 7-8 godzin. Długo trawione są także mięsa i dania mięsne (5-6 godzin) oraz rośliny strączkowe, ryby i grzyby (4-5 godzin).

Niektóre produkty trawione są przez wyjątkowo długi czas z powodu sposobu, w jaki się je przygotowuje. Wśród nich wymienić można fast foody oraz żywność wysoko przetworzoną, na przykład gotowe dania instant. Mogą być one trawione przez nasz organizm nawet przez cały dzień.

Źródło artykułu:Pysznosci.pl
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także