PoradyLajfhakiTo powinieneś wiedzieć, zanim zamówisz kebab! Wyniki kontroli nie kłamią

To powinieneś wiedzieć, zanim zamówisz kebab! Wyniki kontroli nie kłamią

jakość kebabów w Polsce, fot. Getty Images
jakość kebabów w Polsce, fot. Getty Images

28.07.2023 15:58

Prawie 8 na 10 lokali serwujących kebaby w naszym kraju podmienia składniki lub w inny sposób wprowadza klientów w błąd. Jakość kebabów w Polsce sprawdziła Inspekcja Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych. Oto wyniki.

Jaka jest jakość kebabów w Polsce?

IJHARS przebadała 109 punktów gastronomicznych w całym kraju. W 89 z nich (81,7%) stwierdzono różnego rodzaju nieprawidłowości. Dobra wiadomość jest taka, że żaden z kebabów badanych organoleptycznie (za pomocą zmysłów smaku, węchu, powonienia) nie wzbudził niepokoju kontrolerów. Oznacza to, że dania wyglądały, smakowały i pachniały prawidłowo. Niestety badania laboratoryjne pokazały, że w kwestii składu kebabów jest znacznie gorzej. Ponad połowa badanych dań (53 z 98 badanych) nie zawierała zadeklarowanego rodzaju mięsa, np. baraniny lub miała domieszki innego mięsa (np. kurczaka w kebabie wołowym).

Jaka jest jakość kebabów w Polsce? Fot. Freepik
Jaka jest jakość kebabów w Polsce? Fot. Freepik

Co jeszcze mają na sumieniu właściciele kebabów?

Najwięcej nieprawidłowości wykryto w oznakowywaniu kebabów. Na 139 badanych dań, w 104 przypadkach opisy zawierały błędne informacje lub były niepełne. Nieprawidłowości dotyczyły:

  • podmiany asortymentu — np. zamiast deklarowanego kebabu z jagnięciną, serwowano wołowo-drobiowy, a zamiast sera feta użyto sera sałatkowego;
  • błędnych nazw dań — np. bez podania rodzaju mięsa lub użycia w nazwie innego składnika niż faktycznie dodany do potrawy;
  • braku wykazu składników, w tym alergenów;
  • błędów w wykazach składników — np. pominięcia składników lub niepodawania składu produktów złożonych (takich jak sosy);
  • umieszczania wykazu składników i alergenów w miejscu, w którym nie był dostępny dla klientów.

Jakie kary nałożono na właścicieli kebabów?

W związku z nieprawidłowościami inspektorzy IJHARS wydali 48 decyzji administracyjnych nakładających na kebaby kary finansowe. Łącznie właściciele punktów gastronomicznych zapłacą 63,2 tys. zł. Najwięcej kar — 39 na kwotę 58,6 tys. zł — nałożono za wprowadzenie do obrotu zafałszowanych wyrobów. Jak zapowiada Inspekcja, była to pierwsza, ale nie ostatnia kontrola punktów gastronomicznych serwujących kebaby. W przyszłości mają być prowadzone kolejne, podczas których inspektorzy będą zwracać szczególną uwagę na to, czy klienci są dobrze informowani o składzie dań i czy serwowane potrawy zawierają zadeklarowane składniki.

Jakość kebabów w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Fot. Freepik
Jakość kebabów w Polsce pozostawia wiele do życzenia. Fot. Freepik
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także