Kolej zapłaci za opóźnienie pociągu. Możesz odzyskać sporą sumę
Podróżowanie pociągiem powinno być wygodne i sprawne. Zdarzają się jednak opóźnienia, czasami sięgające kilku godzin. W takiej sytuacji przysługuje ci rekompensata za opóźnienie pociągu. Wyjaśniamy, jak możesz ją otrzymać.
27.07.2023 08:32
Zwykle opóźnienia pociągów wynoszą kilka lub kilkanaście minut. Zdarza się jednak, że do celu podróży docierasz nawet kilka godzin po czasie. Jeśli tak się stanie, możesz ubiegać się o rekompensatę. I to bez względu na to, jaka była przyczyna zwłoki.
Kiedy przysługuje rekompensata za opóźnienie pociągu?
Rekompensata za opóźnienie pociągu jest wypłacana na mocy art. 17 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego nr 1371/2007. Dotyczy on praw i obowiązków pasażerów w ruchu kolejowym. Zgodnie z tym przepisem na częściowy zwrot kosztów mogą liczyć pasażerowie, których pociąg spóźnił się o 1 godzinę lub więcej. W przypadku opóźnienia wynoszącego od 60 do 119 minut przewoźnik ma obowiązek oddać 25% ceny biletu jednorazowego. Przy zwłoce wynoszącej od 120 minut wzwyż - 50% ceny biletu. Na zwrot kosztów mogą liczyć pasażerowie pociągów: Express Intercity Premium, Express InterCity, InterCity, Twoje Linie Kolejowe, interREGIO oraz pociągów międzynarodowych kursujących pomiędzy krajami UE. Co ważne rekompensata za opóźnienie pociągu jest wypłacana dopiero od kwoty 4 euro (obecnie w Polsce próg to ok. 18 zł).
Jak działa rekompensata za szkodę spowodowaną przez opóźnienie pociągu?
Na mocy krajowych przepisów podróżni mogą ubiegać się również o rekompensatę za szkody spowodowane przez opóźnienie pociągu. Nie jest ona w żaden sposób uzależniona od zwrotu części kosztów podróży. Jeśli np. przez późniejszy dojazd na miejsce przepadną ci bilety do teatru, możesz domagać się od przewoźnika zarówno rekompensaty za opóźnienie, jak i zwrotu pieniędzy za utracone wejściówki. W takiej sytuacji konieczne jest jednak przedstawienie rachunków potwierdzających związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy opóźnieniem pociągu a poniesioną przez ciebie szkodą. Przewoźnik rozpatruje takie sprawy uznaniowo, więc może zaakceptować twoje roszczenie w całości, ale również obniżyć kwotę rekompensaty lub całkowicie odrzucić reklamację. Prawo pozwala mu również uniknąć wypłacania pieniędzy, jeśli udowodni, że opóźnienie nie wynikało z jego winy (np. przy awarii na torach lub wypadku z udziałem osób postronnych).
Jak złożyć reklamację?
Reklamację możesz złożyć na różne sposoby. Przewoźnicy udostępniają zwykle specjalny adres e-mail lub formularz internetowy. Jeśli wolisz tradycyjne metody, możesz wysłać dokumenty pocztą lub złożyć je w kasie biletowej. Roszczenie nie może być anonimowe, dlatego musisz podać swoje dane osobowe, w tym numer konta, na które ma zostać wypłacona rekompensata za opóźnienie pociągu. Do reklamacji powinieneś dołączyć kopię biletu papierowego lub numer biletu elektronicznego. Oryginały zachowaj na wypadek, gdyby przewoźnik chciał je otrzymać na dalszym etapie postępowania. Termin rozpatrywania reklamacji wynosi 30 dni.