PoradyTych chryzantem nie ustawiaj na grobie. Kolor ma tutaj ogromne znaczenie

Tych chryzantem nie ustawiaj na grobie. Kolor ma tutaj ogromne znaczenie

symbolika chryzantem, fot. Getty Images
symbolika chryzantem, fot. Getty Images
Adrianna Trusiuk
12.10.2023 17:01

Powoli zbliża się Święto Zmarłych. W marketach i sklepach pojawiają się palety zniczy i donice pełne kwiatów, a wśród nich, popularne chryzantemy. Ich kolor ma ukryte znaczenie. Wyjaśniamy, jaka jest symbolika chryzantem i których lepiej nie kupować na grób.

Co roku, pierwszego listopada tłumnie ruszamy na cmentarze, aby złożyć na grobach znicze i kwiaty. To symbol pamięci, hołd dla osób, których już z nami nie ma. Najpopularniejszymi kwiatami kupowanymi w listopadzie są chryzantemy, dostępne w wielu kolorach czy odcieniach. Podobnie jak w przypadku róż, kolor chryzantem jest symboliczny. Które kolory nadadzą się na grób, a które będą faux-pas?

Symbolika chryzantem

Chryzantemy należą do rodziny astrowatych. Wszystkie gatunki chryzantem występują w Azji, jednak lata temu rozprzestrzeniły się także po Europie. W Polsce występuje tylko jeden z nich. Jest to chryzantema złocista, zwana także chryzantemą Zawadzkiego.  Kwitnie na przełomie września i października, jednak ze względu na to, że niektóre odmiany doskonale znoszą pierwsze przymrozki, część z nich kwitnie także w listopadzie. Ze względu na tak późne kwitnienie, w Polsce kojarzone są przede wszystkim ze Świętem Zmarłych. Mimo to, kolor kwiatów ma ogromne znaczenie, bowiem barwa płatków niesie za sobą ukryty przekaz.

  • Żółte oznaczają radość,
  • białe — czystość i niewinność,
  • czerwone — miłość i oddanie,
  • niebieskie — spokój,
  • fioletowe — szlachetność,
  • a różowe — zakochanie.

Warto o tym pamiętać wybierając kolor kwiatów, które mamy zamiar postawić na grobie.

Symbolika chryzantem, fot. Adobe Stock
Symbolika chryzantem, fot. Adobe Stock

Jak pielęgnować chryzantemy?

Symbolika chryzantem, fot. Adobe Stock
Symbolika chryzantem, fot. Adobe Stock
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także