PoradyLajfhakiW autobusach miejskich nie ma pasów. Powód jest prozaiczny

W autobusach miejskich nie ma pasów. Powód jest prozaiczny

Dlaczego w autobusach nie ma pasów? fot. Freepik
Dlaczego w autobusach nie ma pasów? fot. Freepik

06.10.2023 13:23

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Każdy samochód osobowy ma na swoim wyposażeniu pasy bezpieczeństwa. Jazda bez ich zapięcia jest karana surowymi mandatami. Nic dziwnego, w końcu na szali jest nasze bezpieczeństwo podczas podróży. Dlaczego w takim razie w autobusach nie ma pasów? Zbadaliśmy ten temat i mamy jasną odpowiedź.

Bezpieczeństwo w czasie jazdy to jedna z najważniejszych kwestii. Tak samo jak nie wybieramy się w podróż bez zapasowego koła, nie wyjeżdżamy w trasę bez zapiętych pasów. Wypadki zdarzają się każdemu i niekoniecznie są spowodowane z naszej winy. Skoro jest to tak ważne, to czemu autobusy miejskie nie mają tego zabezpieczenia?

Autobus autobusowi nierówny

Jeśli mowa o autobusach turystycznych czy dalekobieżnych, to na ich wyposażeniu są pasy bezpieczeństwa. Powinniśmy je zapinać, nawet jeśli jedziemy zaledwie przez 20 minut do miejsca docelowego. Wszystko przez prędkość, jaką mogą osiągnąć pojazdy poza obszarem zabudowanym. W takich warunkach znacznie łatwiej o wypadek nawet jeśli nie jest on z winy kierowcy autobusu. Transport miejski jest zgoła inny. Autobusy nie mają pasów, są duże przestrzenie między siedzeniami i miejsce dla osoby na wózku inwalidzkim (ono jako jedyne ma pas zabezpieczający). Skąd wynikają takie różnice? Odpowiedź jest jasna i logiczna.

Dlaczego w autobusach miejskich nie ma pasów? fot. Freepik
Dlaczego w autobusach miejskich nie ma pasów? fot. Freepik

Dlaczego w autobusach miejskich nie ma pasów?

Najprościej ujmując, autobus miejski może rozpędzić się jedynie do 50 km/h, dodatkowo zatrzymuje się co chwilę na jakimś przystanku. Istnieje bardzo małe ryzyko, że ulegnie wypadkowi. Pasażerowie wewnątrz stale się wymieniają, z czego większość ma miejsca stojące. Duża rotacja ludzi sprawia, że mało kto będzie używał pasów na zaledwie kilka przystanków. Ciągłe zapinanie i wypinanie utrudniłoby płynną wymianę ludzi, a pasy niszczyłyby się w zastraszającym tempie. Nowsze autobusy są zbudowane z dobrej jakości materiałów, więc w razie stłuczki istnieje małe prawdopodobieństwo, że coś nam się stanie. Jeśli boisz się o swoje bezpieczeństwo w czasie podróży przez miasto, warto logicznie podejść do kwestii zagrożenia, a raczej jego braku. W ostateczności warto złapać się uchwytów pod sufitem — będziesz się czuć stabilniej.

Obraz
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także