InspiracjeMiejscaW tym miejscu chodziły prawdziwe dinozaury. Możesz zobaczyć ich tropy

W tym miejscu chodziły prawdziwe dinozaury. Możesz zobaczyć ich tropy

Rezerwat przyrody.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons | Almondox, Marek K. Misztal
06.04.2024 10:14

Co do tego, że dinozaury kiedyś istniały, nie ma żadnych wątpliwości, lecz czy wyobrażasz sobie, że część z nich mieszkała na terenie Polski? Pewien mały rezerwat przyrody odkrył ślady dinozaurów, które zachowały się w nadzwyczaj dobrym stanie. Miliony lat temu dinozaury stąpały po tamtej ziemi, czego dowodem są świetnie zachowane tropy.

Gagaty Sołtykowskie to niewielki rezerwat w województwie świętokrzyskim. Na pierwszy rzut oka nie wyróżnia się niczym nadzwyczajnym, lecz wystarczy poznać nieco historię tego miejsca, by oczami wyobraźni przenieść się do parku jurajskiego. Miliony lat temu, dinozaury żyły na tych terenach stadami.

Region gagat – czym się charakteryzuje?

Być może kiedyś ta nazwa obiła ci się o uszy. Gagat to nic innego jak skamieniałość towarzysząca podstawowej kopalinie, jaką były iły ceramiczne. Innymi słowy, jest to skała, a sama nazwa "skamieniałość" wynika, ze struktury, która do złudzenia przypomina drewno. Kiedyś ta skała faktycznie była drewnem, lecz było to miliony lat temu.

Co ciekawe, gagatem nazywa się jurajską odmianę węgla brunatnego, znanego pod nazwą "karpina". Drewniane fragmenty pni araukarytów, były mocno nasączone żywicą, przez co stały się czarną skamieniałością, którą później zaczęto wykorzystywać. Początkowo obrabiano ją na figurki, które dla ludu miały magiczne właściwości. Z czasem gagat stał się materiałem do wykonywania biżuterii żałobnej, z której korzystano w okresie powstań narodowych. Jeszcze wtedy nie wiedziano, że te skały były świakami życia dinozaurów.

Odkrycie archeologiczne na terenie rezerwatu

Choć sam gagat jest niezwykle interesujący, to ludzi w tamte okolice przyciąga co innego. Mowa o śladach dinozaurów, które odkryto w tamtym miejscu. Jak się okazuje, skały są naznaczone tropami dinozaurów z gatunku roślinożernych zauropodów. Wygniecenia sugerują, że były to duże grupy składające się z małych i dużych osobników, co sugeruje, że gatunek żył w stadzie.

Ślady są widoczne w miejscu dawnego rozlewiska, gdzie skały były najbardziej piaszczyste. Odkrycie ma skalę światową, bo jak dotąd nie zaobserwowano takiego miejsca na ziemi, które w tak dosadny sposób sugerowałoby, że duże grupy dinozaurów przemieszczały się razem z młodymi, a ich ślady łap były tak dobrze zachowane.

Co więcej, na terenie rezerwatu można znaleźć jeden z największych tropów drapieżnego allozauropoida. Ślad ma aż 60 centymetrów, co pokazuje, jak wielkie były dinozaury z tego gatunku. Badacze stale odkrywają nowe ślady, sugerujące obecność dinozaurów na tym terenie. Choć było to miliony lat temu, ślady pozostawione w skałach są nadal widoczne i warte zbadania. Jeśli twoim marzeniem jest dowiedzenie się czegoś więcej o dinozaurach, koniecznie wybierz się na wycieczkę do tego rezerwatu.