Widzisz czerwone pole na obrotomierzu? Od razu zdejmij nogę z gazu!
Każde auto wyposażone jest w obrotomierz. Warto się mu bliżej przyjrzeć i nie bagatelizować pokazywanych przez niego sygnałów. Dobrze jest wiedzieć, co oznacza czerwone pole na obrotomierzu. Od tego może zależeć trwałość naszego silnika.
05.08.2023 10:43
Deska rozdzielcza jest głównym centrum sterowania w naszym samochodzie. Umożliwia prowadzenie pojazdu i zawiera wiele przydatnych funkcjonalności. Ikonki informują o ilości paliwa, prędkości czy uszkodzeniach auta. Ważnym elementem jest też obrotomierz — oto jak dobrze czytać jego komunikaty.
Do czego służy obrotomierz w aucie?
Obrotomierz to urządzenie, które posiada obecnie każdy pojazd, bez względu na swoje przeznaczenie. Znajdziesz go na swojej desce rozdzielczej. Podłącza się go do wału korbowego silnika, a jego główną funkcjonalnością jest pomiar częstotliwości obrotu. Kiedy bliżej przyjrzysz się kokpitowi swojego auta, zauważysz, że obrotomierz wygląda jak czujnik ze strzałką i ma specjalnie określoną skalę. Pomaga kierowcy zarządzać napędem pojazdu, zmniejszając ryzyko uszkodzenia. Bez tej funkcji silnik pracowałby na pełnych obrotach cały czas, a to w efekcie doprowadziłoby szybko do przegrzania i poważnej awarii. Jak wiadomo, taka naprawa to naprawdę spory koszt. Podczas eksploatacji samochodu warto więc zwracać uwagę na sygnały, jakie pokazuje nam obrotomierz, a szczególnie na czerwone pole.
Co oznacza czerwone pole na obrotomierzu?
W większości samochodów czerwone pole na obrotomierzu oznacza tzw. czerwoną strefę lub czerwoną linię. Co to oznacza dla ciebie w praktyce? Jest to zakres obrotów silnika, który powinien być omijany, aby uniknąć przeciążenia silnika lub innych uszkodzeń. Głównym celem umieszczenia czerwonej strefy na obrotomierzu jest ostrzeżenie cię, że przekroczenie tej wartości obrotów może być szkodliwe dla silnika lub całego układu napędowego. Zależnie od modelu samochodu i jego specyfikacji, czerwona strefa zazwyczaj zaczyna się na wartościach obrotów, które są niebezpieczne dla silnika lub które mogą powodować nadmierną eksploatację. W momencie, gdy wskaźnik obrotomierza zbliża się do czerwonej strefy, od razu zmniejsz bieg lub zmniejsz obciążenie na silniku, aby utrzymać obroty w bezpiecznym zakresie. W ten sposób unikniesz poważnej awarii i kosztów naprawy, które mogą wynosić nawet kilka tysięcy złotych! To też przede wszystkim zapewnienie tobie i pasażerom poczucia bezpieczeństwa!