PoradyLajfhakiWiemy, co znaczy, kiedy budzisz się przed budzikiem

Wiemy, co znaczy, kiedy budzisz się przed budzikiem

budzenie się przed budzikiem, fot. Getty Images
budzenie się przed budzikiem, fot. Getty Images

14.08.2023 16:01

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Jeśli ustawiasz budzik codziennie, to z pewnością musisz wstawać wcześniej, niż tego chcesz. Po pewnym czasie organizm przyzwyczaja się do pobudki. Sprawdź, czy budzenie się przed budzikiem to normalne zjawisko.

Specjaliści określają taką sytuację mianem "antycypacyjnego budzenia", co wiąże się z zegarem biologicznym. To właśnie on często może budzić nas przed alarmem zegarka. Dla badaczy zjawisko to jest ciekawe, ponieważ świadczy o ogromnej inteligencji ludzkiego ciała.

Na czym polega budzenie się przed budzikiem?

Zegar biologiczny odpowiada za indywidualny rytm dobowy każdego z nas. To właśnie on ma za zadanie regulować funkcjonowanie organizmu, dlatego też wpływa na sen. Warto dodać, że zazwyczaj jest to zgodny tryb z porą dnia. Zegar biologiczny zespolony jest z naszą codzienną rutyną. Ważną rolę w wybudzaniu się pełni kortyzol, który często określany jest mianem hormonu stresu. Zazwyczaj na godzinę przed obudzeniem się nasz mózg zaczyna go wydzielać. Kortyzol ma za zadanie obudzić nas oraz przygotować na kolejny dzień. Dlatego, kiedy od pewnego czasu kładziemy się i wstajemy o tej samej porze, to mózg "przewiduje" moment obudzenia organizmu i rozpoczyna produkcję kortyzolu. Jednak czasem zdarza się, że jest bardziej precyzyjny niż budzik, dlatego wstajemy wcześniej.

budzenie się przed budzikiem, fot. Freepik
budzenie się przed budzikiem, fot. Freepik

Czy wstawanie przed alarmem budzika jest zdrowe?

To zjawisko z pewnością nie jest szkodliwe (jeżeli śpimy odpowiednią ilość godzin). Natomiast jeśli w ciągu nocy budzisz się lub masz problemy z zaśnięciem, to musisz skonsultować się z lekarzem. Budzenie się w nocy może być objawem choroby np. bezsenności, a nawet zaburzeń psychicznych. Natomiast jeśli zdarza się to sporadycznie, to możesz spać spokojnie — dosłownie. Ważne jest to, aby pamiętać o schemacie działania zegara biologicznego. Co ciekawe to my sami swoim trybem życia mamy na jego funkcjonowanie ogromny wpływ. Dlatego należy wypracować stałą rutynę, aby dobrze czuć się w ciągu dnia oraz budzić się wyspanym. Dla poprawy snu warto spróbować rozmaitych technik relaksacyjnych np. medytacji lub głębokiego oddychania. Zdrowy i spokojny sen to podstawa codziennego funkcjonowania.

attractive woman stretching in the morning and is smiling
attractive woman stretching in the morning and is smiling
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także