PoradySprzątanieOpuszczanie deski nic nie daje? Naukowcy twierdzą, że jest tylko jeden sposób na zarazki w WC

Opuszczanie deski nic nie daje? Naukowcy twierdzą, że jest tylko jeden sposób na zarazki w WC

Spłukiwanie wody w toalecie
Źródło zdjęć: © Getty Images | creacart
27.01.2024 08:15, aktualizacja: 27.01.2024 09:18

Łazienka jest miejscem, w którym aż roi się od różnych bakterii. Najnowsze badanie wykazały, że spłukiwanie toalety z opuszczoną deską wcale nie powstrzymuje rozprzestrzeniania się bakterii. Na szczęście znamy sprawdzony sposób na walkę z tymi zarazkami!

Niestety nawet doskonale wysprzątana łazienka może być pełna bakterii. Jednym z najgroźniejszych drobnoustrojów łazienkowych jest bakteria Escherichia coli. Powoduje ona poważne zatrucie pokarmowe, które charakteryzuje się gwałtowną biegunką i bólem brzucha. Często dochodzą do tego również nudności, wymioty, osłabienie oraz brak apetytu. Zazwyczaj najwięcej wirusów i zarazków znajdziemy w okolicach muszli klozetowej, na wannie, w kabinie prysznicowej oraz w umywalce. Tak naprawdę nie ma chyba miejsca w łazience, gdzie jest całkowicie sterylnie. Wcześniejsze doniesienia ekspertów utrzymywały, że zamykanie deski klozetowej znacznie obniża rozprzestrzenianie się różnych zarazków. Teraz badacze obalają tę teorię i informują, co tak naprawdę może uchronić nas przed rozprzestrzenianiem się bakterii.

Naukowcy obalili teorię o zamykaniu deski sedesowej

Naukowcy opublikowali wnioski swoich badań na łamach American Journal of Infection Control. Według nich spłukiwanie toalety z opuszczoną deską wcale nie powstrzymuje rozprzestrzeniania się zarazków. Naukowcy podczas eksperymentu spuścili wodę przy zamkniętej desce sedesowej. Zabieg ten według wcześniejszych ustaleń powinien zneutralizować rozprzestrzenianie się bakterii. Badacze mimo wszystko w toalecie odkryli mikroskopijne cząsteczki wirusowe. Okazuje się, że rozprzestrzeniają się one bez względu na to, czy ktoś zamyka deskę, czy pozostawia ją otwartą. Według ustaleń, podczas spłukiwania wody całe powietrze wydostaje się spod deski i równocześnie przenosi wirusy znajdujące się w muszli klozetowej.

Sposób na pokonanie toaletowych zarazków

Badanie wykazało, że zamiast martwić się o każdorazowe zamykanie deski sedesowej, należy skupić się na dokładnej dezynfekcji toalety oraz pobliskich powierzchni. Zdaniem naukowców to jedyny i najlepszy sposób na zdecydowane ograniczenie rozprzestrzeniania się wirusów i bakterii. Warto zaznaczyć, że według ekspertów w łazience znajdowało się znacznie mniej drobnoustrojów, gdy muszlę klozetową wyszorowano dokładnie szczotką i środkiem dezynfekującym na bazie kwasu solnego. Substancja ta jest niezawodna w czyszczeniu starych osadów, moczu, wapna, rdzy, pozostałości cementu oraz w zabijaniu licznych bakterii. Dodatkowo toaletę możesz wyczyścić za pomocą mieszanki z octu i soku z cytryn. To bardzo prosty sposób. Po wymieszaniu tych dwóch składników gotowy roztwór wylej do WC lub nanieś na szczotkę. Następnie wyczyść toaletę. Na koniec pozostaw resztki mieszanki w sedesie na około 15 minut i dokładnie zmyj toaletę ciepłą wodą.