Czy kurier może zostawić przesyłkę pod drzwiami? Wyjaśniamy
Kurier to popularny zawód w tych czasach. Niestety usługa dostarczania przesyłek pod adres często pozostawia wiele do życzenia. Pracownicy często "idą na skróty" co kończy się zostawianiem paczki na progu domu czy podrzuceniem jej do sąsiada. Jak ma się do tego prawo?
21.03.2024 15:57
Każdy z nas miał kiedyś taką sytuację, gdzie kurier dostarczył naszą przesyłkę w nietypowy sposób. W internecie krąży mnóstwo filmików, gdzie kurierzy wrzucają paczki za płot czy wpychają na siłę do skrytek na listy. Najgorzej, gdy kurier oddaje paczkę "sąsiadowi", który niekoniecznie nim jest, a wtedy nasza przesyłka wpada w niepowołane ręce. Jakie obowiązki ma kurier i czego nie może robić?
Czy kurier ma obowiązek dostarczyć paczkę pod drzwi?
Aplikacja do śledzenia paczek wysyła powiadomienie, że twoje zamówienie jest już w drodze, a ty jesteś cała w skowronkach. Niestety między informacją a finalnym doręczeniem może zdarzyć się wiele psikusów ze strony kuriera. Pracownicy firm kurierskich często popełniają wiele świadomych błędów, które później skutkują problemami. A za nie nikt nie chce brać odpowiedzialności. Klienci powinni znać swoje prawa, by nie dać się naciągnąć na dodatkowe koszty.
Zacznijmy od sytuacji, gdy kurier zostawia paczkę na progu. Dzieje się tak w przypadku, gdy nikogo nie ma w domu, a kurier nie ma ochoty ponownie doręczać przesyłki. Niestety taka praktyka nie prowadzi do niczego dobrego. Wyjaśnia to Europejskie Centrum Konsumenckie.
Jedyny wyjątek od tej sytuacji to prośba klienta (najczęściej pisemna w formie SMS) o pozostawienie przesyłki w wyznaczonym miejscu. Może być to garaż, altana czy schowek. Jeśli obie strony się zgodziły, a paczka zaginęła, nie można mieć pretensji do kuriera.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Kurier zostawia paczki u sąsiada. Czy to zgodne z prawem?
Jeśli nie ma cię w domu, kurier może wpaść na pomysł, by przekazać twoją przesyłkę do najbliższego lokalu, skąd ją odbierzesz. Czy kurier może zostawić paczkę u sąsiada? Przepisy mówią same za siebie.
Co zrobić, gdy przesyłka jest uszkodzona?
Warto omówić dwie sytuacje, gdy dowiadujemy się o uszkodzonej przesyłce. Jeśli już podczas odbioru widzisz, że opakowanie jest zniszczone, musisz jak najszybciej otworzyć paczkę i w razie uszkodzenia sporządzić protokół szkody. Jedną kopię zostaw dla siebie. Możesz odmówić przyjęcia przesyłki, a kurier musi ją zabrać.
Jeśli opakowanie nie było uszkodzone, ale po otwarciu okazało się, że jego zawartość uległa zniszczeniu masz 7 dni na zgłoszenie sprawy. Tutaj również należy sporządzić protokół. A co, jeśli w nerwach nie spiszesz oświadczenia i oddasz przesyłkę? "W dalszym ciągu przysługują Ci uprawnienia konsumenckie z tytułu rękojmi. Brak protokołu może jednak utrudnić reklamację towaru." - zaznacza Europejskie Centrum Konsumenckie.