Tyle czasu masz na zwrot nietrafionego prezentu. Paragon nie zawsze jest potrzebny
Święta Bożego Narodzenia już za nami, a to oznacza, że zapewne każdy z was dostał kilka prezentów od bliskich. Mimo że większość z nich została podarowana "prosto z serca", to zdarzają się pewne wpadki jak zły rozmiar czy nietrafienie w gust obdarowanej osoby. Zamiast udawać, że rzecz nam się podoba, warto zapytać osobę kupującą, gdzie nabyła ten przedmiot. Zwrot zakupionych towarów ma konkretne ramy czasowe, których trzeba przestrzegać.
28.12.2023 10:12
Nietrafiony prezent przydarzył się każdemu z nas. Otóż o gustach się nie dyskutuje i to, że ktoś wybrał przedmiot, który nie do końca leży w naszej estetyce, to nic złego. Warto wtedy przyznać, że nie do końca jesteśmy zadowoleni i wolelibyśmy oddać towar do sklepu lub wymienić go na coś innego. Ważne jest by znać prawo konsumenta i nie dać się oszukać! Poniżej kilka podpowiedzi, które ułatwią zwrot towarów w sklepach stacjonarnych i online.
Masz określony czas na zwrot
Najważniejsza kwestia, jaką należy rozpatrywać, gdy decydujemy się na zwrot, to moment zakupienia przedmiotu. Jeśli mowa o zakupach online to prawo mówi, że konsument ma 14 dni na odstąpienie od umowy, bez podawania konkretnej przyczyny i ponoszenia kosztów, z wyjątkiem kosztów określonych. Właśnie dlatego nie wolno zwlekać z decyzją, gdyż po tym okresie zwrot może być już nieco problematyczny. Warto zaznaczyć, że wiele butików online proponuje dłuższy okres zwrotu towarów, dlatego trzeba dokładnie sprawdzić regulamin sklepu.
Mówi się, że do zwrotu niezbędny jest paragon potwierdzający zakup, lecz prawda jest taka, że to jedna z kilku opcji. Równie ważne jest potwierdzenie dokonania zakupu w sklepie internetowym lub wygenerowana z systemu internetowego faktura VAT.
W przypadku zwrotu stacjonarnego sprawa jest nieco bardziej skomplikowana. Nie ma dokładnych przepisów regulujących przyjmowania zwrotów i wszystko zależy od polityki sprzedawcy. Najczęściej jest to 30 dni na odstąpienie od umowy, lecz zwrot środków najczęściej wpływa na kartę podarunkową, którą można zrealizować tylko w konkretnym sklepie. Inny sposób, to wymiana przedmiotu na coś innego z możliwością dopłaty.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Zwrot towarów nie zawsze jest możliwy
Istnieje kilka wyjątków, przez które przedmiot nie może zostać zwrócony. Pierwsza i dość oczywista sprawa to zużycie lub otwarcie zapieczętowanego produktu. Mowa tutaj o kosmetykach, perfumach, nośnikach danych czy sprzętach, które mają jawny kontakt z ciałem np. frezarka do paznokci. Warto również wspomnieć o prezentach związanych z wydarzeniami jak np. bilety na koncert czy wystawę. W takiej sytuacji sprzedawca może odmówić przyjęcia zwrotu ze względu na naruszenie produktu czy konkretną datę wydarzenia.
Ponadto sprzedawca może odmówić zwrotu towarów, które zostały przygotowane specjalnie do tego zamówienia. Mowa tutaj o indywidualnych kompozycjach, przedmiotach z grawerem lub takich na wymiar. Niestety indywidualne zamówienia są traktowane ze szczególną troską i zwrot takiego produktu jest niemożliwy.