Płaciłem w sklepie kartą. Nie wiedziałem, jak wiele ryzykuję przez nieuwagę
Karta płatnicza stała się głównym środkiem płatności. To proste, wygodne i bezpieczne rozwiązanie, które ułatwia nam codzienne zakupy. Nie zdajemy sobie sprawy, że jest ono obwarowane pewnym ryzykiem. O jakie ryzyko chodzi? Wyjaśniamy.
08.02.2024 | aktual.: 06.03.2024 10:04
Podczas realizacji transakcji za pomocą karty płatniczej lub telefonu często zdarza się, że sprzedawca zadaje nam pytanie: "Czy chciałby pan/chciałaby pani otrzymać wydruk potwierdzenia?". Jeśli twoja odpowiedź brzmi "nie", możesz tego gorzko pożałować. Zdarza się, że potwierdzenie płatności jest jedynym ratunkiem w kłopotliwych sytuacjach.
Dlaczego kasjerzy wydają potwierdzenie płatności?
"Wydruk potwierdzenia płatności kartą? Po co mi to?" - myślimy. Jesteśmy przekonani, że ten papierek jest bezwartościowy. Zazwyczaj ląduje on w koszu. To błąd, który może cię sporo kosztować. Kasjerzy nie wydają go bez powodu. Ten niepozorny wydruk może uratować cię przed koniecznością ponowienia transakcji i nie tylko.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Dlaczego warto brać potwierdzenie płatności?
Jeżeli kasjer nalega, abyś zabrał ze sobą potwierdzenie płatności kartą, warto go posłuchać. Z pewnością widział takie sytuacje już nie raz. Wystarczy przerwa w dostawie prądu czy problemy z wi-fi, aby doszło do anulowania transakcji. Pieniądze zostaną pobrane z konta, jednak transakcja nie przebiegnie pomyślnie.
Konieczna będzie kolejna próba płatności, co oznacza, że pieniądze zostaną pobrane dwa razy. Na szczęście można je odzyskać... o ile masz przy sobie potwierdzenie płatności. To jedyny dowód na to, że zapłaciłeś za towar. Bez potwierdzenia płatności bank nie będzie miał podstaw do zwrotu pieniędzy.
Płatność kartą a potwierdzenie płatności — kiedy warto ją zabrać?
Kiedy warto zabrać ze sobą wydruk potwierdzający płatność kartą? Powinieneś zabrać ze sobą wydruk potwierdzający transakcję i schować go do portfela, jeśli:
- anulowałeś transakcję w trakcie jej przeprowadzania;
- twoja płatność została odrzucona z powodu błędu lub z jakiejkolwiek innej przyczyny niezależnie od ciebie,
- wystąpił problem podczas łączenia się z bankiem w trakcie płatności kartą,
- w trakcie trwania operacji nastąpiła nagła przerwa w dostawie prądu,
- pojawił się inny, niezidentyfikowany błąd podczas autoryzacji płatności.