PoradyOrganizacjaPunktualność nie zawsze jest w cenie. Oto kiedy lepiej się spóźnić

Punktualność nie zawsze jest w cenie. Oto kiedy lepiej się spóźnić

Wiele osób nie lubi spóźniania się, a kiedy muszą zaczekać na drugą osobę kilka minut, już trzęsą się z nerwów z powodu jej braku punktualności. Wtedy bardzo często dochodzi do dyskusji, która i tak nic nowego nie wnosi. Ci ludzie za swój atut traktują punktualność, która zawsze jest oznaką dobrego wychowania oraz manier, ale czy na pewno? Kiedy nie warto być na czas i lepiej zaliczyć spóźnienie?

Punktualność w tym przypadku nie jest grzecznością królów.
Punktualność w tym przypadku nie jest grzecznością królów.
Źródło zdjęć: © Getty Images | seb_ra

Ludzie dzielą się na dwie grupy, jeśli chodzi o poczucie czasu. Pierwsi są zawsze punktualni, a nawet często przychodzą na umówione spotkanie przed czasem, aby uniknąć spóźnienia. Natomiast pozostali są w niedoczasie cały czas, a kilkanaście minut spóźnienia przyjmują bez większych tłumaczeń lub wyrzutów sumienia. Według króla Ludwika XVIII już w tamtych czasach punktualność była grzecznością królów, ale czy na prawdę w świecie savoir-vivre'u spóźnienie to faux pas?

Czy punktualność jest tylko cnotą królów?

Ludzie ceniący swój czas i punktualność z pewnością będą zszokowani tym, że dobre maniery pozwalają nam na spóźnienie. Wcale nie chodzi tutaj o kilkunastominutowe lub kilkugodzinne przesunięcie spotkania, ponieważ to ekstremalne przypadki. Według zasad savoir-vivre'u dobrym zwyczajem jest się spóźnić kilka minut, jeśli jesteśmy zaproszeni do czyjegoś domu. Z czego to wynika?

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Life hacki, które ułatwią życie!

Z pewnością wiele osób od dziecka pamięta zasady wpojone przez rodziców, aby zawsze, umawiając się z drugą osobą, być punktualnym. Jest to niezwykle ważne w codziennym życiu, kiedy musimy być na czas w pracy, na ważnych spotkaniach, a nawet na zwykłych randkach lub imprezach rodzinnych. Spóźnienie się mogłoby zostać odebrane jako brak szacunku, a przecież nie to jest naszym celem i często nie mamy takich intencji. Raz na jakiś czas zdarza się ono nawet najbardziej punktualnym osobom, nawet kiedy wyruszą na spotkanie o odpowiedniej porze. Tylko w jednym przypadku nie warto podpisać się punktualnością.

Kiedy spóźnienie jest mile widziane?

Często zdarza się tak, że jesteśmy zaproszeni do znajomych lub rodziny, aby odwiedzić ich w domu. Ta zasada dotyczy także świąt lub innych rodzinnych albo towarzyskich imprez, które odbywają się u kogoś. Wtedy punktualność nie jest najlepszym pomysłem, a bycie na czas (lub przed czasem) za wszelką cenę może tylko sprawić, że zarówno my, jak i nasi gospodarze nie poczujemy się zbyt komfortowo. Jeśli wybierasz się do swoich znajomych lub rodzinny to pamiętaj o tym, aby zadbać drobne spóźnienie.

Dzięki temu dasz gospodarzom czas na przygotowanie siebie oraz domu i nie zastaniesz ich nigdy nieprzygotowanych. Natomiast jeśli jesteś umówiony na mieście, to musisz być na czas, ponieważ w przeciwnym razie może być to źle odebrane lub potraktowane przez twojego towarzysza jako brak szacunku. W tym przypadku punktualność to na prawdę cnota królów, a spóźnienie warto sobie odpuścić. Takiej porady dotyczącej przychodzenia na czas na swoim TikToku udzieliła dr Irena Kamińska-Radomska, ekspertka od etykiety:

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.