PoradyPsychologiaWarzywa i owoce nieprzypadkowo stoją przy wejściu do sklepu. To jedna z wielu pułapek

Warzywa i owoce nieprzypadkowo stoją przy wejściu do sklepu. To jedna z wielu pułapek

Warzywa i owoce w sklepie to element marketingu.
Warzywa i owoce w sklepie to element marketingu.
Źródło zdjęć: © Getty Images | william87
07.02.2024 14:46

Czy zauważyłeś, że warzywa i owoce są zawsze naprzeciwko wejścia do sklepu? To nie przypadek! Producenci stosują sprytne sztuczki marketingowe, które zachęcają klientów do zakupu większej ilości świeżych produktów. Sprawdź, jak sklep tobą manipuluje, byś czuł, że musisz kupić więcej, niż potrzebujesz.

Przeciętny Polak odwiedza sklep spożywczy minimum raz w tygodniu. Jeśli jesteś zwolennikiem robienia dużych zakupów raz na jakiś czas, z pewnością bierzesz wszystkiego więcej, by niczego ci nie brakło. Kiedy przychodzi do uzupełnienia zapasów warzyw i owoców, bywa, że kupujesz znacznie więcej, niż faktycznie jesteś w stanie zjeść. W tym wypadku to nie chciwość, a sprytne sztuczki sklepu, który wie, jak zachęcić do większych zakupów.

Dlaczego warzywa i owoce stoją na przodzie sklepu?

Człowiek "je" oczami i jeśli coś jest w nietypowym kolorze lub kształcie, istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient zgarnie to do koszyka. W przypadku warzyw i owoców kuszą nas jędrna skórka, soczysty kolor i mocny zapach. Jeśli na wejściu do sklepu przywita nas sekcja ze świeżymi produktami, które aż krzyczą "weź mnie!", zazwyczaj łapiemy za siatkę i kupujemy o wiele więcej, niż jesteśmy w stanie zjeść.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Większość produktów układa się kontrastowymi kolorami. Dzięki temu warzywa i owoce wybijają się na tle sąsiednich produktów. Kiedy zapakujesz cały wózek smakowitych owoców i warzyw, zaczynasz odczuwać głód, a jak wiemy, zakupy z pustym brzuchem powodują mnóstwo impulsywnych decyzji. Sklep wydaje ci się kopalnią pysznego jedzenia, którego koniecznie musisz spróbować. Kiedy już się najesz, przytłaczają się wyrzuty sumienia, bo normalnie nie miałbyś w zwyczaju kupowania tych wszystkich rzeczy.

Jakie inne triki z owocami i warzywami stosują sklepy?

Wracając do sklepowego warzywniaka, koniecznie przyglądnij się opakowaniom, w jakich podaje się warzywa i owoce. Większość z nich jest kartonowa, wiklinowa lub drewniana, a plastikowe pojemniki odchodzą do lamusa. Ma to zasugerować, że sklep jest eko i dla o dobro środowiska. Niektóre sieciówki zaczynają rezygnować z foliowych woreczków i oferują papierowe torby. Większość z nich to duże worki, które sugerują pakowanie większej ilości owoców i warzyw do środka. Pełny worek wygląda "lepiej" co jest kolejną sztuczką ze strony sklepu.

  • Owoce w sklepie celowo są wkładane do mniejszych pudełek.
  • Owoce i warzywa ś układane tak, by kolory ze sobą kontrastowały.
  • Owoce i warzywa w sklepie lepiej się prezentują, gdy mają kontrastujące kolory.
  • Warzywa w sklepie nieprzypadkowo stoją zaraz przy wejściu.
  • Warzywniak w sklepie jest zraszany, żeby zielenina nie więdła.
[1/5] Owoce w sklepie celowo są wkładane do mniejszych pudełek.Źródło zdjęć: © Getty Images | Kenishirotie

Nie każdy wie, że stoiska z warzywami są zraszane wodą nawet kilka razy dziennie. Jeśli nie wierzysz, wystarczy, że złapiesz za pierwszą lepszą sałatę. W jej liściach znajdziesz tam mnóstwo wilgoci, która nie wzięła się znikąd. Wszystkie zwiędłe części są obrywane, a póki produkt nadaje się do sprzedaży, jest wyłożony w zasięgu ręki, by klient miał go tuż pod nosem.

Warzywa i owoce, których jest mało, a sklep chce się ich pozbyć, są pakowane w małe pojemniczki, które sprawiają, że optycznie wydaje się ich więcej. Wszystko, co na promocji ma krótki termin i lada dzień wyląduje w koszu, dlatego cena jest tak atrakcyjna. Sklep zarobi na tym podwójnie.

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Zobacz także